ÅRETS NYKOMLING -25
Här är alla lagda förslag i kategorin Årets Nykomling:
Här ligger fokus på dem som inte är kända ännu men som har stor potential att slå igenom på allvar. Kan vara en ung grupp eller solist med rötterna i folklig tradition men också någon som startat en karriär sent i livet och som under 2023-24 tagit ett stort kliv framåt i sin karriär.
3 nominerade
Förslagsmöjligheten nu stängd.
Flach/Østerby – ”Ny duo med stor potential! Henriette Flach och Anna Østerby har spelat tillsammans tidigare bland annat på Flachs succéalbum Skyklokke. Nu har de startat den enligt mig mest spännande nya duon på den nordiska folkmusikscenen. Med ett debutalbum som är obeskrivligt vackert har de tagit lyssnarna med storm!”
Niclas Abrahamsson – ”Artisten som jobbat hårt i alla år och drivit visan framåt. Niclas musik är redo för nya och större scener ”
Hovrastämman – ”Kanske inte bara nykomling men ändå en ny generation som plockat upp en tradition på sitt eget sätt! Vilket engagemang hos arrangörerna som fixade allt så fint tillsammans med byborna. Stämningsfullt, häftigt, vackert och inkluderande!”
Rya – ”Fantastiskt ambitiösa arr med annorlunda sättning ! Egen skriven folkmusik med inslag av jazz och funk.”, ”Superdrivna musiker som verkligen skapar något nytt! Och publiken älskar det.”, ”Känslorna flödar i RYA!s musik och den berör på djupet!”, ”Ambitiösa låtar med enormt varmt och gemensamt sound. Väldigt bra och äventyrlig setlist för livespelningarna. Man är ständigt i deras magiska värld under konserterna.”, ”En oktett med nytänkande fusionmusik som når över gränser”, ”egna folkmusik-låtar som med inslag av jazz och pop framförda mycket proffsigt men med glimten i ögat med ”, ”RYA! kan konsten att skriva 7-minuters epos som känns som att de är 2,5 minuters vispoplåtar. Sångbara melodier och vackra ljudmattor blandas med udda taktarter och bebopsolon. Det är virtuost och folkligt på samma samma gång”, ”Otroligt samspelt och kreativt band som med eget material trollbinder publiken med sin blandning av folkmusik och jazz.”, ”Djärvt försök att binda ihop gammalt och nytt.”, ”Inspirerande egenkomponerad musik och text med inslag från jazz och folkmusik ”, ”Härligt och nyskapande band men finns ändå kvar i det traditonella. Sprider glädje och god energi med sin musik.”, ”RYA! lyckas kombinera folkmusiken och jazzen på ett sätt där båda genrer lyfter varandra, med elektroniska inslag som blir till en mycket intressant fusion. Kompositionerna är lekfulla och bjuder på både överraskningar och vackra harmonier som får musiken att gå från storbandskänsla till nära och intimt på ett vis där alla musiker ges utrymme att bjuda in publiken i sina respektive instruments värld. Att bandmedlemmarna enskilt är experter på sina instrument överskuggas när ensemblen går igång genast av deras förmåga att komma samman och skapa en musikalisk upplevelse utöver det vanliga.”, ”Progg/folk/jazz-bandet från Umeå som släppt sina första singlar i år. Både komplexitet och sväng, med härlig känsla live.”, ”Fantastiskt band! Arrangemangen är kompromisslösa och live finns en spännande närvaro. Känns också ”down to earth” och med personer som bara älskar att spela tillsammans och det märks på musiken.”
New Valley String Band –
Mirja Palo – ”Med sitt debutalbum Riegádahttin gör Mirja Palo en kommentar till förlossningsvården där kvinnor fråntas makten över sina egna födslar. Albumet speglar också hennes egna rädslor inför att inte hinna till sjukhus inför sin tredje förlossning. Med texterna, musiken och ljudvärldarna på albumet lyfter artisten fram förhållandet mellan den gravida kroppens utsatthet och livmoderns oerhörda kraft och belyser kvinnors förlossningsupplevelser nu och genom tiderna på ett sätt som inte gjorts i svensk musik tidigare. ”
Diket – ”Nystartade Diket har med sin debut-EP presenterat ett distinkt och tydligt universum. Det klingar nytt med många lekfulla genrelån, samtidigt som de folkmusikaliska rötterna gör att det känns bekant och hemma. Levina Storåkerns texter (som även hörs i norsk-svenska Ævestaden) är i en klass för sig, längtande och direkt kommunikativa.”
Petter Alatalo – ”Man är ung, man är en drömmare. Man har Tornedalen i blodet, punken i hjärtat, ruset i skallen. Man far iväg ut i stora världen utan varken adress, inkomst, pengar eller framtid. Världen är stor och längtan är ens bästa vän. Sen blir man vuxen, flyttar hem, man blir pappa, det kommer konsekvenser. Och i det skrivs musik: albumet Dumskallarnas vind släpptes 2023 på Supertraditional och är musikern Petter Alatalos solodebut. Petter Alatalo är en spelmansson bördig från Norrbottens kustland med folkmusiken som grogrund och med den svenska vagabonddrömmen som gyllene krona. En konstnär som efter medelålderns inträde samlat livets skärvor och prismor till ett album om förlust, sorg, skilsmässa. En dyster och dramatisk guldklimp till album som sätter ord på verklighetens konsekvenser i nådens år 2024.”
Hanna & Robin – ”Musikerna och väsbyborna Hanna Andersson och Robin Skarin debuterar 22 november 2024 med albumet Gibraltar som genom musiken knyter ihop olika tider och skapar en väv av erfarenheter från duons hembygd Upplands Väsby. Hanna Andersson (fiol) och Robin Skarin (piano) är båda djupt förankrade inom sina respektive musikaliska fält. Tillsammans utforskar de samspelet mellan folkmusiken, där Andersson har sin grund och improvisationen där Skarin verkar. Den ovanliga kombinationen av fiol och piano ger dem möjligheten att undersöka nya vägar inom instrumenteringen. Fokus ligger på att bevara folkmusikens kärna även i improvisationen, utan att glida över i jazz. Ett spännande utforskande som ger ett imponerande och ovanligt tight låtspel.”
William Bülow O’Nils – ”William Bülow O’Nils, till vardags gitarrist i den internationellt uppmärksammande trion ro.t har i år debutera som soloartist med egna tolkningar av den svenske visdiktaren Ruben Nilsons sånger. Med ett personligt anslag i de odödliga sångerna sällar han sig till den skara Ruben Nilsson-tolkare som sedan tidigare rymmer namn som Olle Adolphson, Harry Brandelius och såväl Cajsa Stina som Fred Åkerström. Albumet En bättre värld: William Bülow O’Niels sjunger Ruben Nilson inleds med William Bülow O’Nils kritikerrosade singel Amerikabrev och avslutas med medmusikern och medproducenten Daniel Östersjös egen komposition Bästa Kalle (Svaret på Amerikabrevet), där amerikabrevets verkliga adressat genom sångerskan Rebecka O’Nils röst får komma till tals. Utöver sångerna om brevväxlingen innehåller albumet ytterligare åtta låtar, som alla på ett lyhört sätt har fått en musikalisk inramning som rymmer anslag av såväl americana som svensk folkmusik. Bland titlarna kan bl a nämnas Fimpen och tändstickan, Rallarevisa, Den okände soldaten och Ruben Nilsons kanske allra mest kända visa Den odödliga hästen. William Bülow O’Nils har själv tonsatt dikten Full tid, till vilken Ruben Nilson aldrig skrev någon egen melodi.”
Daniela Söderlund –
NiOKi Beats – ”Enligt P1 ”Musikåret 2023, ikoner och flöjter” samt P2 Folkmusiken ”Svea rikes bästa musik 2023”: ”NiOKi Beats är exempel på väldigt mogna artister som inte alls har fastnat i stil och utveckling utan bara gör överraskande knäppa grejer och vågar blanda in naivistiska drag och humor i sin musik. Helvilda. De vilar i sin egen tyngd, litar på sin egen galenskap och är jublande fria från varje behov att behaga.Det mest oväntade kommer inte alltid från de man förväntade sig, från några unga vildhjärnor eller så. De som förnyar folkmusik bildar ändå ganska snabbt en gemensam fåra och en ny mainstream, men tvärs över den skuttar en galen ekorre och två artister som är allt för erfarna och härdade av elementen för att följa strömmen, NiOKi Beats. En av årets bästa överraskningar för mig. Så pass att man kan behöva ge den ett par lyssningar för att ta sig in inplattan, Tjáhtje ja Dållå, vatten och eld. Värt.”NiOKi Beats, som blandar jojk med world electronica och västafrikanska rytmer, har turnerat flitigt, särskilt i norra Sverige, sedan debuten oktober 2023. De har rönt stor uppmärksamhet för sina uppträdanden som även är performance med masker och danskoreografi och ibland avslutas med akustisk jojk och folkmusik till dans.”
Tant Parant – ”En fantastisk trio som utöver att vara otroligt skickliga musiker och kompositörer, också brinner för att musicera för äldre som kanske inte alltid annars har möjlighet att ta sig till en konsert.”, ”Vackert och smältande personligt. Tant parant hyllar de som bistått med trevnad, tagit omhand och sett till att alla frodas. Tanterna! En kulturskatt och Sinnerlig upplevelse både musikaliskt och visuellt. Otroliga originalkompositioner och originella versioner av traditionella folkvisor.”, ”Citerar recension i Lira: Tant Parant har funnits som trio i runt tio år men skivdebuterar först nu. Det har minst sagt varit värt väntan, för Ro och trevnad, lycklig levnad är en alldeles fullkomligt ljuvlig skiva som faktiskt inte liknar någonting jag hört tidigare.”, ”Tant Parant har funnits i 10 år men har äntligen släppt en platta! Ett omtänksamt och finurligt konceptband som hyllar tanten – som får alldeles för lite hyllning i samhället. Fint att lyfta alla de fantastiska kunskaper som tanter genom alla tider stått för”, ”Med den ovanliga sättningen dragspel, saxofoner och klaviaturer spelar trion Tant Parant ofta ganska stillsamma men ändå mycket svängiga tolkningar av traditionella låtar från olika delar av Sverige. Ibland kryddas de med en maffig Hammondorgel som lyfter det hela ännu ett snäpp.”
Mejram – ”Mysigt, svängigt, innerligt med ljuva stämmor! Behöver mer uppmärksamhet pga grymt band med många bra låtar. Snart ny skiva på gång har de hintat om.”
Stockholm Vodou Orchestra – ”Ett brinnande sväng när Stockholm Vodou Orchestra blandar världs/ jazzmusik med ghananska traditionella rytmer, afrobeats och reggae. Stockholm Vodou Orchestra har en nystart efter flera års paus. Musiken är till stora delar skriven av Kristina Aspeqvist och artisten Aurelia Dey tillsammans, texterna är skrivna av Aurelia och Kristina har arrangerat. Aurelias texter behandlar den allmänna och mänskliga inre vardagsrasismen och hur vi kan befria oss från den och bli likvärdiga människor som kan tillåta kärlek och kraft flöda istället för att låta rädsla och hat ta över. Musikaliskt är Kristina inspirerad av snart 40 års studier och interaktion med Ghana och inkringliggande områden i Västafrika där hon har studerat till Masterdrummer för flera traditionsbärare och inkorporerat dessa komplexa rytmer i orkesterarrangemang. Stockholm Vodou Orchestra är som ett mindre storband med större slagverkssektion. Föreställningen/musiken hade ceremoni som röd tråd (både Aurelias kristna och Kristinas afrikanskt traditionella praktik) och inkluderade förutom den 14 pers starka orkestern 2 dansare (-som inte hörs på inspelningarna men väl kommer synas i musikfilmerna på YouTube).”
Bülows kvartett – ”Härligt samspel som är både finstämt och skitigt, traditionellt och nyskapande och lyckas skapa en helhet som det är mycket lätt att hitta hem i!”
BITOI – ”Ett otroligt koncept och band som skapats av den virtuosa och briljanta basisten Cassius Lambert. BITOI står för Bass is the Original Instrument och Cassius har lyckats verkligen att djupt utforska bassen och visa bredden på instrumentet samt hur det smälter och fungerar med tre röster. BITOI smälter samman röstens tidlösa instrument med den relativt nya elbasen. BITOIs texter är baserade på fonetiska uttal av fågelljud. Fågelvisslingar, stämbandstrummor och vindljud är sammanvävda i BITOI:s rika ljudbild. De har varit på Sverige turne, Europa turne 2024 och nyligen kommit hem från en månads turne i Japan. Ett band som MÅSTE bara uppmärksammas, hörs och ses mycket mer i Sverige. Ett fenomenalt band, starkt och hög musikalisk kvalitet och skicklighet som måste upplevas live!”
Fränder – ”Snacka om tungt gung! FRÄNDER är ett band som kombinerar folkmusikgrunden med hårdrockens tyngd och riffande på ett makalöst sätt. Fränder har hittat sin helt egen stil och trots att kvintetten är helt akustisk får de verkligen till en ljudbild som låter betydligt större och tyngre än vad som borde vara möjligt. FRÄNDER turnerar jorden runt, gör sig ett namn i Nordamerika på stora festivaler men här hemma ser vi dem sällan. De är inga nykomlingar utan redan ett av våra mest rutinerade folkband, men här hemma är det många stackare som missat dem så de kvalar ändå in på nykomlingskategorin.”, ”Fränder är inte nykomlingar, men i en Svensk kontext kvalar de ändå in i den kategorin. De har gjorde en jordenruntturné redan 2018 med spelningar i bla Japan och har inte saktat ner sen dess. Nu spelar de på festivaler i både Kanada och USA. Etablerade utomlands – nykomlingar hemma.”, ”Bakom det som väl förtjänar utnämningen ”årets nykomling” döljer sig en grupp som arbetat hårt och målmedvetet i flera år. Med ett lika suveränt som hyllat album (Fränder ll), med åtskilliga släppta musikvideor och inte minst turnéer i USA, Canada, Europa och Sverige har Fränder satt Sverige på kartan överallt där de mött sin publik – från scenen, på skiva, i radio och på olika plattformar på Nätet. Fränder är strålande livemusikanter och kompositörer, kunniga producenter och har medvetet och långsiktigt utvecklat en egen plattform för utveckling av genren som de älskar – den svenska folkmusiken. Men stor kunnighet i traditionen utvecklar de musiken och går sin egen väg, utan att vare sig opportunistiskt snegla åt sidan och anpassa sig till rådande strömningar, eller låta traditionen bli en boja och sätta gränser för vad som är tillåtet. Fränder har både mod, passion, kunnande och medvetenhet till att skapa egna, nya strömningar, dock alltid med hjärtat fast förankrat i den svenska traditionen.”, ”you can hardly say what makes the biggest impression: is it the fantastic singing together? Is it the ease that the melodies is played with? Is it the great arrangements or the magnificent instrument control?”, ”Fränder spelar akustiskt men med en sån tyngd att musiken blir folkrock. Ändå blir det aldrig enformigt. Tyngden balanseras av en fiol, som även den spelas av Natasja, eller Gabbis mandolin och Sädes flöjt.”
Duga – ”Denna text skrev jag som en recension till släppet Gorrlaus från bandet Duga. Denna låt finns att lyssna till på Spotify, vilket jag rekommenderar mottagaren av detta meddelande att göra. Nu till motiveringen: Ugglan flyger från sitt bo. Ett lågmält dånande ekar i skogen. Här kommer plötsligt en stenbumling klädd i mossa rullandes ner för en skogsbeklädd brant. Ner över knarrande gamla träd möljer den allt i sin väg och med ett dramatiskt vrål som skapar stora vågor och ett efterskalv som ekar längst med dalgångarna dimper den ned i vattnet. Inga abborrar skadades men myrorna kommer behöva bygga en ny stack. När stora stenar är i rullning är det hög tid för Duga. Meshuggah har tagit på sig en mullskrud och deras mekaniska klockverk har inspirerat gammal svamp och drivved att förlänas till ett dånande kraftverk i skogen” Jag vill föreslå Duga som årets nykomling. Musiken de skapar är såpass medryckande att den närmast befaller ens uppmärksamhet. Det är talangfulla musiker som gemensamt har tänt en gnista och inträtt ett ljudlandskap av bördigt knaster och knarr från moraoud och femsträngade fioler som Hedningarna sått och skördat i generationer tidigare. Det är gammalt och nytt. Förtrollande och nyskapande med inspiration från äldre spelglädje.”, ”Första gången jag hörde Duga förstod jag hur mycket och länge jag har saknat deras sound på den svenska folkmusikscenen.”
Hialøsa – ”Grant, grovt och ännu grövre! Bästa och roligaste nya gruppen som svensk folkmusik har haft sedan länge.”
Alvina & Gard –
2gether – ”När klarinettisten och kompositören Saman Alias och oud,slagverkare Yinon Muallem träffades första gången började musiken flöda som vatten mellan dem. De utgör basen i konstellationen ”2gether” och har sedan dess turnerat i Kurdistan, Rumänien Israel, Turkiet och Sverige. Nu är de stolta över att ha släppt sitt första album med unik blandning av kulturella influenser och musikaliska expertis erbjuder albumet en resa genom ljudlandskap som berikar lyssnarnas sinnen och själar. Med passion och skicklighet har duo 2gether skapat ett verk som kommer att vara en uppskattad tillgång för musikälskare över hela världen. 2gether samarbetar med många musiker artister ”Ara Dinkjian , Mor Karbasi, Daniel Karlsson , Pasi Pasanen , Derya Turkan Daniel boyacioglu Joel Lyssarides etc.”
Två otrevliga flickor – ”Ung, begåvad och nyskapande duo som banar ny väg i den traditionella folkmusikskogen med fyndiga och egensinniga sånger om allt, med gott humör som smittar.”
Klara Källström – ”En nyskapande artist och musiker, som trots sin unga ålder skapat ett genuint och egensinnigt uttryck – där nordisk folkmusik, och konstmusikalisk minimalism möter sing & songwriter, på ett sätt som iallafall jag sällan sett och inte kan finna en motsvarighet till just nu. En skicklig instrumentalist (cello) – som framför egenkomponerad musik, med djupt berörande och poetiska texter. Det här är en artist och konstnär som jag är övertygad om att vi kommer att få se, och höra mer av under många år. Iallafall är det min förhoppning. Priset till årets nykomling ska ju gärna gå till någon som kan få stor nytta och hjälp av en sådan utmärkelse – för en framtida karriär. Både för artistens skull, men även för genrens och prisets skull. Jag tror att i detta fall, skulle ett pris verkligen ge ringar på vattnet.”
Tonskalv – ”Modern och uppfriskande tolkning av den svenska folkmusiken. Plus för att de lyfter fram kvinnliga företrädare inom genren!”, ”Gruppen tar en självklar plats på scenen och levererar stor musik i en unik sättning med elbas, fioler och flöjt. Med låtar efter folkmusikens kvinnor skapar de fyra kvinnliga musikerna i Tonskalv musik som är njutbar för en bred publik – ett lysande exempel på folkmusik i utveckling!”, ”Skalar av folkmusiken till en vacker instrumental upplevelse med nytänkande blås och stråkljud som tar inspiration från den nordiska dalascenen.”, ”Den här gruppens debutalbum berörde mig på djupet. En bredd av musikaliskt uttryck med mycket känsla och nerv. En intressant blandning av instrument och varma och skarpa röster som får mig att känna mig i kontakt med något urmänskligt. Och bara i grunden så duktiga musiker.”, ”Med en musikalisk kraft som slår rakt in i hjärtat, har Tonskalv svept in på folkmusikscenen och lämnat en ljudvåg som väcker både känslor och beundran. De bryter mark med sitt drömska men samtidigt råa sound som förenar urgamla traditioner med en nutida, urban puls. Deras musik är som en berg- och dalbana av stämningar – från det stillsamma till det explosiva – och varje ton känns ärlig och äkta. Tonskalv är inte bara en nykomling, de är en musikalisk revolution som skakar om både scen och själ.”, ”Med en spännande sättning och roliga arrangemang utmanar Tonskalv de traditionella normerna i genren och flyttar gränserna framåt”, ”Nytänkande och inspirerande folkmusik som i stort hedra minnet av kvinnor från förr.”, ”Folkmusik på ett nyskapande sätt med en intressant instrumentsättning.”, ”Nyskapande arrangemang i spännande sättning som tar tillvaro på kärnan i musiken och lyfter traditionsbärare som annars fått mindre uppmärksamhet. Deras debutalbum är en fröjd att lyssna på och jag ser redan fram emot nästa!”
Kalejdoskop Trio – ”Norsk och svensk folkmusik med ett otroligt sväng och häftigt sound.”, ”Kalejdoskops sprillans nya album går direkt in i hjärtat och det råder ingen tvivel om att nästa generations folkmusiker är redo att bära vidare traditionen samtidigt som de formar den vidare. Deras fokuserade och ärliga scennärvaro ger publiken en känsla av att tiden stannar upp i en annan hektisk värld. Musiker med en ton som kan stå för sig själva, samtidigt som de smälter samman i en spännande värld där samspelet är på topp!”, ”Begåvade musiker som perfekt balanserar mellan tradition och nyskapande.”, ”Dessa tre fasansfullt uttrycksfulla musiker har sammanstrålat i ett hav av borduner och norskt vemod.”, ”Underbart lekfulla arrangemang med stor musikalitet och stort mod!”, ”Jeg er takknemlig for at Kalejdoskop Trio åpner en ny verden innen musikk for meg. Jeg trodde ikke jeg likte folkemusikk, men det viser seg at jeg gjør det.”, ”Spelar det gamle på nya ock spennande vis. Festlige introduksjonar av musiken. Samspelet og solospelet er 100% bra. Norsk Svensk samarbete. Vi love it”, ”Miks av norsk og svensk folkemusikk, med original instrumentasjon (hardingfele og oktavfiol, sang og shrutiboks, klarinett).”, ”En ung trio med skyhögt musikalskiskt nivå, personliga, lekfulla arrangement och en djup och trygg förståelse för sina respektive traditioner.”, ”Fräscht, välspelat, kärleksfullt och varsamt innovativt och mycket mycket traditionsförankrat.”, ”Självklar, modern och traditionell folkmusik med helt eget och fängslande sound.”, ”Enastående trio som tar till vara alla de komponenter som gör mitt spelmanshjärta glad (och djupt rörd). Massor av sanslöst fint unisspel, varma personliga röster jag inte kan låta bli att öppna hjärtat för: (Josefina Paulson). Om deras debutalbum: ”…genomsyras av musikernas självklara okonstlade pondus samt av deras omsorgsfulla samspelta intonationsarbete i de krusiga och föränderliga melodierna (Ronja Grafström ur recension i Lira).” , ”Svängig musik som berör även mig som ovan folkmusikkonsument!”
GRÅ – ”För jag har väntat så länge på detta, alltsedan jag första gången träffade Johanna för tjugo år sedan. Hennes låtar är fantastiska.”
Efter döden – ”Dansar-Edvard möter Nick Cave i ett både traditionellt och mörkt bluesigt sound, ibland på gränsen till punkigt, i Efter Dödens dystra (och stundtals hoppfulla) musikvärld. För att citera Lira: ”Folkmusikkvartetten med det ominösa namnet tar den mörkare sidan av balladtraditionen in i nutiden med spel på såväl fiol och mora-oud som helt vanliga gitarrer och trummor.” Debut-EP:n Som i en brunn hör till 2024 års trevligaste och mest intressanta folkmusikutgivningar, och placerar definitivt Efter Döden bland kandidaterna till Årets nykomling. De här fyra låtarna känns som en lovande försmak på vad det här bandet kan åstadkomma i framtiden. Jag vill ha mer!”, ”Jag vill att Efter döden nomineras i kategorin årets nykomling, för jag vill höra mer manlig sång i svensk folkmusik!”, ”Denna nya göteborgska folkmusikkvartett spelar visor och ballader på ett både nytt och bekant sätt. Nytt på så vis att de lyfter fram bluesen i den här gamla musiken, bekant både för att de spelar i en gammal tradition, och för att det finns något av attityden från 1990-talets folkmusikband här. Jag hör också ett släktskap med den nya norska folkmusiken som håller på att växa fram. Nu har jag bara hört de fyra låtarna på deras EP, men de har ett sound jag verkligen gillar.”
Risetstämman – ”De har hållit på sedan 2020 men jäklar va de växer! ”
Vädur – ”Ett band som träffades under utbildningen på Ingesunds musikhögskola med medlemmar som bottnar i olika genres. Nu har de flugit ur boet och har hittat ett särpräglat tonspråk som de levandegör på scenen. Fyra musiker som kommunicerar med varandra och publiken – in real time. Skivaktuella med siktet inställt på vägen mot nästa spelning.”, ”En spännande och väldigt talangfull grupp musiker med personliga bakgrunder från folkmusikvärlden till jazz- och den klassiska världen. De har ett eget sound, mycket tack vare att deras egna kompositioner, som i min mening är av hög klass. De har nu under senaste året rest runt i landet och börjat sprida sin musik. Vädur förtjänar verkligen att uppmärksammas vid Folk- & Världs-musikgalan.”