ÅRETS TRADITIONSBÄRARE -25
En levande tradition där dåtid möter nutid är vår genres livsnerv. Priset går till någon som under 2023-24 utmärkt sig genom att levandegöra och förmedla en folklig tradition från när eller fjärran.
3 nominerade
Förslagsmöjligheten är nu stängd
Maher Cissoko – ”Maher Cissoko är en unik bärare och förnyare av den västafrikanska griot/jali-traditionen – en tradition där musik och berättande vävs samman för att föra vidare kultur, historia och värderingar. Med sin djupa förståelse för musikens och kulturens betydelse förenar Maher traditionellt koraspel med nyskapande kompositioner och bygger broar mellan västafrikanska och nordiska musikvärldar, både genom trion Nordic Griots, i duett med Sousou Cissoko, och som soloartist. Mahers senaste soloalbum Kora World tar lyssnaren på en meditativ resa genom hans familjs flerhundraåriga tradition och för oss närmare de förfäder som lever vidare i den västafrikanska griot-traditionen. Genom sitt virtuosa koraspel skapar Maher ett unikt musikaliskt landskap där det traditionella och det moderna möts på ett magiskt sätt. Före Kora World släppte han albumet Cissoko Heritage, där han utforskade nya grooves och uttryckssätt, vilket visar hans ständiga strävan att förnya traditionen. Tillsammans med Sousou Cissoko har Maher nått barn och unga i Sverige, Norge och Danmark, och de har spridit sin tradition till nya generationer genom hundratals konserter. De har också uppträtt på festivaler världen över, som Fördefestivalen och EuropAfrica Festival, där de delat sin unika musikalitet med en bred publik. Genom Klubb Jaliya har de skapat en plattform för musikalisk samverkan och kulturella möten, där varje evenemang är ett fönster in till de rika traditionerna. Med sin passion och sitt engagemang för att sprida och utveckla sin kultur är Maher inte bara en skicklig musiker, utan också en inspiratör för kommande generationer.”
Per Runberg – ”Per Runberg är en numera doldis i folkmusikvärlden. Per har spelat fiol i snart femtio år. 1984 lyfte han på luren och ringde upp Ole Hjorth och efter ett kort samtal gick Ole med på att lyssna på Pers spel. Det första mötet hemma hos Ole i Vasastan föll mycket väl ut, bägge fann varandra och dörren stod sedan öppen för Per. Där utvecklades hans fiolspel och dansspel drastiskt, framför allt i Hjorth-Anderstradition. Han tog också upp kohorn, tagelharpa, spilåpipa och benflöjt, bland annat, under gymnasieåren. Sedan grundskolan bestod all ledig tid av låtspel på olika vis, allt från spel till folkdanslaget hemma i Bålsta till mer intimspel med båda gamla och unga vänner, på kammarn och i diverse kök samt på scen. Per utbildade sig i Norge under tre års tid och lärde sig hitta väl även i de olika norska traditionerna och tog upp spel i hardingfeletradition. Per är även en av de få musiker i Sverige som använder sig av melodispel på mungiga, en tradition han också hämtade i Norge. Han åkte runt och tecknade upp låtar i Bålsta och Vallentuna från flertalet gamla spelmän och kvinnor under tidigt nittiotal. En ledstjärna som har genomsyrat hela Pers liv är en genuin kärlek till, och respekt för, den musik han fått i arv från tidigare generationer. I slutet på nittiotalet plockade han upp tagelharpan igen, och spelade en del med Styrbjörn Bergelt samt förkovrade sig djupare i instrumentet och dess historia. Per är nu även välrenommerad instrumentbyggare och tagelsträngsmakare. I Bingsjö spelade han både låtar och hässjade hö med tillsammans PekkosGustav där flera låtar filades på i Gustavs kök och många historier delades. Per är stark bärare av Bingsjötraditionen, det märks bland annat på det vis han får dansgolvet att lyfta som solospelman.”
Glöggkompaniet – ”En grupp med traditionella jullåtar, svenska och internationella, som man blir glad av. Emellanåt har låtarna en rolig extra twist.”, ”I flera år återuppstår de i december och sprider glädje med julmusik och julsånger, både traditionella och nytt. Publiken går trallande på sin favoritlåt när de går hem”
Anders Eriksson, Ångermanland –
Våtmark – ”Våtmark bär, sprider, förvaltar och förnyar den kanske mest folkliga vistraditionen; fulvisor! Med humor, snygga dräkter och hög musikalisk nivå har de i flera år rest land och rike runt.”, ”Våtmark! Med humor och spelglädje sprider Våtmark visor som sjungits förr in i nutiden och framtiden.”
Hadrian Prett – ”För sitt fortsatta arbete för folkbildning och svensk spelmanstradition i ett kallt politiskt klimat.”
Ami Dregelid – ”Dansen är en stor och viktig del i folkkulturen och jag vet ingen som sprider och lär ut den kunskap hon har på ett så ödmjukt och dessutom nytänkande sätt som Ami. När hon pratar dans pratar hon inte man och kvinna, hon pratar ett dansdjur och fokus ligger på samspelet i det dansdjuret, alla kan föra och följa, oavsett vart man står i dansdjuret. Det tankesättet är i mina ögon ett bevis på att man kan bära en tradition vidare, göra den till sin egen och skapa rum för andra att göra likadant. Ami är en traditionsbärare som inte är blind för tidens gång och samhällets utveckling, hon låter snarare utvecklingen stärka och lyfta dansen som tradition.”
Mikael Grafström – ”För att under många års tid bemästrat, förfinat och utvecklat konsten att bygga nyckelharpor. Har även fört vidare folkmusikstraditionen genom att musicera på detta fantastiska instrument.”
Bengt Löfberg – ”En livsgärning som förtjänar en hejdundrande avtackning.”, ”För hans stora gärning som traditionsbärare av den småländska folkmusiken”, ”En fantastisk spelman som frikostigt bjuder på sina låtar och som förmedlar sin tradition oftast i de små sammanhangen. De små finurligheternas spelman med en variationsrikedom i spelet som få spelmän kommer i närheten av. Att en sen julikväll i svinhuset i Kimramåla få förmånen att lyssna till/dansa till Bengts spel är en stor ynnest”
Ellika Frisell & Rafael Sida – ”Folkmusikgiganterna Ellika Frisell och Rafael Sida debuterade 2023 som duo med dansanta, personliga albumet Färg och tid – en samtida hyllning till polskan och tretakten. Under pandemins första utbrott isolerade sig de båda 70-åringarna i sitt torp i Sörmland, och när all tid i världen plötsligt fanns hände något. Musikerparet kom ut som en spelmansduo à la 2000-talet och Ellika Frisell dessutom som producent när hon lärde sig tekniken som krävdes för att själv spela in deras musik. Ett nära och personligt möte med två av vår tids mest tonsättande traditionsbärare och banbrytande nyckelspelare inom den svenska folkmusiken som med drygt femtio år i musikens tjänst fortsätter att inspirera och bana ny väg. De skapar musik där världar möts utan att krocka. Där två skilda musikaliska språk hela tiden behöver förstå vad den andra menar. Ellika Frisell är en envist nyfiken, etablerad veteran på den svenska folk- och världsmusikscenen. Hon har tagit emot många utmärkelser medan hon, både som artist och pedagog, fördjupat och vidareutvecklat arvet efter sina lärare Thore Härdelin, Päkkos Gustaf och Nils Agenmark. Frisell har också studerat för indiska violinisten K. Shivakumar och har prisats med både Manifestpris, Grammis, BBC World Music Award och som ’Årets Grupp’ på Folk- och Världsmusikgalan för hyllade samarbetet med koraspelaren Solo Cissokho. 2021 mottog hon Kungl. Musikaliska Akademiens prestigefyllda Stora Folkmusikpris för sina insatser för den svenska folkmusiken. Rafael Sida är ett tungt namn inom både jazz- och världsmusik. Han växte upp i Mexico med åtta musicerande bröder och startade sitt musikerliv som trummis på den dynamiska musikscenens varitéer och striptease i Mexiko på 60-talet. Sida har mottagit medalj från Enciclopedia del Rock Mexicano, Grammisprisats och turnerat med bland andra Ale Möller, Bohuslän Big Band, Ellika Frisell och Solo Cissokho och medverkat på skivor med allt från Monica Zetterlund till legendariska Hot Salsa och är, efter 40 år som en rytmernas allkonstnär, en självklar del av den svenska svängeliten.”
Anne Kalmering – ”Med lika delar värme, humor, pedagogik och djup kunskap för sångerskan Anne Kalmering vidare sångskatten på jiddisch såväl som ladino. Outtröttligt turnerande, i samarbete med olika konstellationer, på scener, i skolor, ålderdomshem och på bibliotek, för publik i alla åldrar. Anne Kalmering gör – och har gjort under många år – en stor kulturgärning väl värd att uppmärksamma.”, ”Anne Kalmering Josephson är en sjungande skådespelare. Hennes rös med dess speciella personlighet liknar ingen annans. Hennes sceniska förmåga kommer väl till pass när hon hon tolkar sånger på jiddisch och ladino. Hon har en sällsynt talang att skapa direktkontakt med sin publik – det må vara barn, tonåringar eller vuxna. Det må vara en publik som redan är bekant med det judiska kulturarvet eller en publik som aldrig tidigare mött den. Anne har en direkthet som samtidigt inte är påträngande, hon får kontakt. Hon får sin publik att dela känslor och engagemang för både vemodiga och mer lustbetonade sånger från såväl jiddischkulturen som från det spansk-judiska kulturarvet. Anne är dessutom en aktiv medarbetare i 5-folksfestivalen där hon gärna samarbetar med exempelvis artister från den romska minoriteten. Och rolig är hon också. Anne Kalmering har en sällsynt bredd som artist, hon är en verklig traditionsbärare som samtidigt inte är rädd för nya möten över kulturgränser.”
Anne Kalmering & Stahlhammer Klezmer Classic – ”Gruppen Anne Kalmering och Stahlhammer classic har länge spelat jiddishmusik. De åker runt i hela Sverige. Spelar för gamla som unga. Får oss att dansa och gråta. Det värmer mitt hjärta när de är ute i högstadie och gymnasieskolor och får unga muslimer att börja dansa. Dessa unga är generellt inte bekväma med att dansa och inte heller uppskatta judisk musik.”, ”Bandet sprider judisk kultur och framför allt Yiddish på ett fantastiskt sätt. Det ger många svenskar inblick i den judiska världen.”,
Mihail Dinchev – ”Mihail Dinchev är genom sin mångåriga verksamhet som musiker, kompositör, dansare, koreograf och pedagog, en äkta traditionsbärare i ordets rätta bemärkelse, av den bulgariska folkmusikens och folkdansens rika och särpräglade kulturskatt av vindlande melodier och udda taktarter. Med sin tamburah, sin röst, sitt band Lele Lele Orchestra, sin undervisning i musik och bulgarisk folkdans och sin hängivenhet och förtrogenhet till sin genre bjuder han dag efter dag, år efter år outtröttligt och generöst in människor till sitt musikaliska universum.”
Draupner – ”Draupner som under 30 år med ungdomlig entusiasm bevarat och förnyat den helsingska folkmusiken”
Juanjo Passo – ”Juanjo Passo, förtjänar verkligen att bli årets traditionsbärare. Han är inte bara en musiker utan också en levande bro mellan Buenos Aires och Malmö, en själ som andas tango i varje andetag. Med sitt enorma hjärta och sin bandoneon har han fört tangons själ till oss – dess glöd, sorg och djupa poesi – och gjort det med en äkthet som få andra. Han bär vidare den skatt som hans far, Juan José Passo Sr., lämnat över till honom, och han gör det med samma stolthet och värme. Han har aldrig bara stått på scenen; han har byggt en gemenskap, tagit nya musiker under sina vingar och fört vidare tangons arv till nästa generation. Hans värme, hans berättelser och hans otroliga förmåga att skapa möten mellan människor gör honom till en självklar traditionsbärare. Det är med stor kärlek och stolthet som jag, hans syster, kan säga att han har satt ett outplånligt avtryck på tangons historia i Sverige, och det är därför han förtjänar denna utmärkelse.”
Ida Gillner & Livet Nord Shtoltse lider – ”Musik och berättande vävs ihop med nykomponerad musik och där 1900 tals poesi skriven av kvinnor fr Östeuropa tonsatts. Ett innerligt samspel med nyansering och liv av 2 fantastiska musiker Ida Gillner o Livet Nord”
Klyv-Olles Trio –
Spelkvinnor i Dalarna – ”Arkivens revansch! I juni 2024 gav skivbolaget Supertraditional i samarbete med Folkmusikens hus i Rättvik och Lena Willemark ut det uppmärksammade albumet ”Spelkvinnor i Dalarna”. Ett album som åter sätter nio kvinnliga traditionsbärare födda mellan 1890 och 1930 på folkmusikkartan. De bar musiken med sig och gick sin egen väg. De var traditionsbärare och innovatörer, riksspelmän och folkparksidoler, yrkesmusiker och amatörer, samspelare och solister. I bortglömda inspelningar från scener och stugor träder nio starka individer fram. ”Spelkvinnor i Dalarna” är en arkivens revansch. Det är lättlyssnat fiolgnissel. Kurbits och kassettband, köksbord och estrader. Musik om förr och nu. För att vi måste förstå vår historia för att kunna tolka vår samtid. Där bortglömt arkivmaterial möter dagsfärska inspelningar och blåser nytt liv i folkmusikens historia. I samband med albumsläppet har projektet även tagit fysisk form genom en portabel utställning signerad konstnären Elvira Varghans samt en live-konsert med några av våra mest framstående spelkvinnor Lena Willemark, Ellika Frisell, Anna Möller, Täpp-Ida Almlöf och Lisa Rydberg. Skivbolaget Supertraditional har gjort sig kända för att förnya och ompaketera traditionsmusik i en samtida kontext. Tillsammans med Folkmusikens hus i Rättvik och arkivarie och albumets producent John-Francis Goodacre vill de nu tillbaka till själva roten i folkmusikgenren och tillgängliggöra arkivmaterial för en bredare publik, med förhoppningen att detta släpp kan vara den första i raden av flera kreativa arkivutgivningar.
Tarabband -”Extremt skickliga musiker bär en viktig tradition ”
Torkel Johansson – ”En helt otrolig musiker som för traditionen vidare med det något udda instrumentet Bockhorn och nu senast som solist på bockhorn i en ny skriven komposition just för Bockhorn och symfoniorkester, Nämnas bör att Torkel även är en mästare på ett annat udda tradition tyngt instrument Näverlur och även trumpet mm Därför tycker jag att Torkel skall få ett pris.”, ”Riksspelmannen som skapar nytt i ett urgammalt format”, ”En sann riksspeleman med hjärtat för naturens bockhorn”
Anders Norudde – ”För förvaltandet och förstås framför allt spridandet av massor av folkmusik. Just nu vill jag lyfta fram arbetet med rekonstruktioner av äldre säckpipor ihop med Jonas Åkerlund.”
Bosnia Express – ”Sprider balkanmusik i Norden sedan 2001”
Sara Parkman – ”Sara Parkman har levlat folkmusiken och sparkat in dörren till mainstream-rummen. Hon lever i musiken i nutiden och andas tradition och traderar sitt kulturarv in i framtiden och gör det möjligt för fler att närma sig folkmusikens stora arv!”
Åkervinda – ”Med unika tolkningar av svenska och nordiska folkvisor i underbara arrangemang för Åkervinda vår vistradition ut i världen.”, ”Med fantastisk tonsäkerhet och egna arr hittar de tillbaka till den svenska folkviseskatten och berättar historier från förr på sitt alldeles unika vis.”
Maria Röjås – ”Maria Röjås har under mer än 30 år fört den folkmusikaliska traditionen vidare genom att oförtrutet delge sina Viskurs elever på Malungs folkhögskola inte bara låtar utan också ovärderlig kunskap om traditioner och traditionsbärare inom den vokala folkmusiken. Hon är själv en oersättlig traditionsbärare inom densamma.”
Thore Härdelin – ”Thore Härdelin är en av svensk folkmusiks mest betydelsefulla traditionsbärare. Med sitt livslånga engagemang har han blivit en symbol för hur tradition kan vårdas, utvecklas och föras vidare till nya generationer. Som en mästare på fiol har han förvaltat, förfinat och spridit de rika musikaliska traditionerna från, framför allt, Hälsingland. Thore har inte bara bevarat traditioner, utan också berikat dem genom sin egen tolkning och sitt osvikliga driv att föra musiken in i framtiden. Genom sin undervisning har han delat med sig av sina kunskaper till otaliga unga musiker, där han med stor pedagogisk skicklighet har lyft fram vikten av musikalisk hantverksskicklighet, lyhördhet och respekt för traditionen. Han är en förebild som visar att traditionell musik inte är något statiskt, utan en levande och ständigt föränderlig kraft som kan förena generationer. Thore Härdelin är en person som med självklarhet bär på ett djupt historiskt arv, samtidigt som han är en aktiv kraft för folkmusikens framtid. För sin förmåga att både förvalta och föra traditionen vidare till nya generationer, med en osviklig trohet till musiken och dess rötter, är han en självklar mottagare av Årets Traditionsbärare på Folk & Världsmusikgalan 2025.”
Pontus Estling – ”Pontus har grävt fram åtskilliga spelmanslåtar och arrangerat dem för både mindre ensembler och för Arméns Musikkår med uppdrag över hela världen. Med konsertuppdrag nu senast bl.a. på Pentagon Washington DC, UKK & Berwaldhallen 2024 och 2023 i succén ”Bland spelmän & soldater” där Pontus både genom sitt spel och berättelser om spelmän visat hur folkmusik & militärmusik varit förbundna med varandra historiskt. Genom sitt arbete har Pontus gjort betydande folkmusikaliska insatser!”, ”En fantastisk folkmusiker som håller liv i gamla traditioner med sin klarinett.”, ”Pontus spelar och komponerar från folkvisor och klassiskt till dansmusik”, ”En äldre släkting till oss avled och böcker med noter i bokhyllor, dammiga lådor på vinden var för oss ett bekymmer. Vi visste att Pontus är riksspelman och frågade honom. Nu vet vi att han ser det som mycket viktigt att bevara musiktraditioner.”
Mats Berglund – ”Tre album på legendariska skivbolaget GIGA sammanfattar såväl Mats Berglunds konstnärliga kvalitet som hans gedigna förankring i traditionsmusiken i gränsbygderna mellan Värmland och Norge. Redan som 7-åring började han spela fiol för spelmannen Ola Jonasson som lärde Mats Lapp-Nilspolskor som han hade lärt av sin morfar Erik Larsa i Ansätten. När den sk Folkmusikvågen svepte över landet åkte Mats, ibland i sällskap med spelmännen Leif Stinnerbom eller framlidne Atle Lien Jensen, på slingriga grusvägar längs riksgränsen och utforskade det som fanns kvar av den traditionella musiken och dansen. Med en övertygande inställning om att folkmusiken är ett hantverk och ett livslångt lärande arbetar Mats vidare i olika projekt med traditionsmusik som gemensamt tema.”
Wallin & Norudde – ”Duon har ett härligt driv/flow i deras spel.De färgar musiken med härliga tonblandningar.De amvänder sig av olika instrument och stämning av dylika. Svensk säckpipa får en naturlig plats”
Magnus Gustafsson – ”En spelman som inte bara är en fantastisk musiker och traditionsbärare utan som också ger musiken en kontext och visar dess historia. Ett livsverk med insamlingar, publikationer, notböcker, undervisning, Polskans historia, Korröfestivalen. Som delar med sig av sin kunskap genom skivor, konserter och föreläsningar. Som inspirerar, undervisar och möjliggör. En levande uppslagsbok och musikalisk förebild.”
Suranjana Ghosh – ”Hon är pionjär inom sin tradition som en av de första kvinnliga tablaspelarna. Med stor entusiasm, kunnande och bär hon upp en tradition på främmande mark. Det är ett hårt och svårt kall hon har, men hon ger inte upp och fortsätter leverera musik på högsta nivå.”
Anders Matsson – ”Anders Mattsson är en viktig traditionsbärare inom den uppländska folkmusiken. Han har öppnat sitt magasin för evenemang och spelar med skickliga musiker såsom Torbjörn Näsbom, Annika Ekstav och Väsen. Anders har ett sväng och driv i sitt spel, tekniskt skicklig samtidigt som han förmedlar en genuin känsla.”
Anders Hällström – ”Riksspelman på fiol, musik från Norrbotten. Anders delar gärna och generöst med sig av sin enorma kunskap i folkmusik. Han är en god berättare och en fantastisk medmusiker som trivs bäst spelandes med många goda vänner!”
Mp3 – ”Gruppen gör och har gjort ett helt fantastiskt arbete med att arrangera folkmusik för kulturskoleelever och gjort fantastiska konstverk av låtarna tillsammans med barnen. De sprider folkmusik till barn och unga med passion och absoluta mästerlighet i utlärning, repetition, arrangering och komposition. Deras underbara karisma och fantastiska pedagogiska skicklighet säkerställer nya generationer som får ta del av, spelar och börjar älska folkmusik. De är traditionsbärare på högsta nivå och förtjänar en hedersmedalj för sitt otroligt fina arbete.”
West of Eden – ”Gör en sann historia från 1800 talet levande med en känsla som går rakt in i hjärtat!”
Samantha Ohlanders & Linnea Aall Campbell – ”Denna grammisnominerade duo vågar modigt blanda nygjorda inspelningar med material från Hälsinglands folkmusikarkiv. Resultatet är en musikalisk resa från hälsingegårdarnas överdådiga festsalar till fäbodar och skogsvandringar, från dåtid till nutid. Deras samspel skapar en dialog mellan tid och rum. Duon strävar efter att bredda bilden av världsarvet Hälsingegårdarna som något mer än romantiska allmogereliker från en svunnen tid genom att förmedla en djupare förståelse för kulturen och musiken som hör till. Två av Hälsinglands främsta folkmusiker som lyfter fram och spelar tillsammans med glömda röster från arkiven på bästa tänkbara sätt!”
Mats Edén – ”Med lika stora delar frikostighet, nyfikenhet och skicklighet är Mats med sin stora värme och berättarförmåga ett väsen i folkmiljön som både vitaliserar, förnyar och för vidare musik som förenar människor.”
Sven Ahlbäck – ”Sven är en traditionsbärare med gästrikemusiken i hjärtat som vigt sitt liv åt folkmusiktraditionen. Inte bara att bära den, utöva den och lära ut den. Han har utvecklat metoder, att förstå musiken på djupet och i detalj och även utvecklat notationsprogrammet ScoreCloud för att folkmusiker lättare ska kunna dokumentera folkmusiken med dess egenart i behåll. Vet ingen värdigare traditionsbärare.”
Tzeitel – ”En grupp skickliga musiker, som med engagemang, liv och värme framför sin musik. Presenterar på ett kunnigt och medryckande sätt och får publiken att gunga med i rytmerna. Känsla och inlevelse strålar ut från scenen! Rekommenderas med hjärtat”, ”Underbar sång och musikgrupp. Får aldrig nog av deras musikalitet!”, ”Spelar klezmer på ett otroligt vackert sätt, ärar verkligen klezmertraditionen och tänker nyskapande men på ett traditionsbärande sätt.”
Mats Thiger – ”Med en serie om tre CD-skivor och ett häfte med 60 komponerade låtar summerar den småländske riksspelmannen Mats Thiger sitt spelmansliv. 40 år har det tagit att slutföra detta imponerande projekt, skriver han själv. Ett storverk förstås, med en mängd välklingande låtar i klingande och tryckt form. Ändå är detta förstås bara en del av allt denne spelman hunnit med – och fortfarande engagerar sig i. En riktig traditionsbärare, sanna mina ord!”
Fredy Samuel Lund/Fredy Clue – ”Fredy Samuel tycker jag är en av Sveriges mest inflytelserika traditionsbärare, djupt engagerad i folkkulturscenen som både utövare, lärare och mentor. Deras mest internationellt uppmärksammade projekt är Bäckadräkten, Sveriges första ickebinära folkdräkt, delar Fredy med sig av på scen och genom kurser runt om i landet. Genom workshops och performance, samt både traditionell och ny musik för nyckelharpa, knyter Fredy an till publiken och ger nytt liv åt folktraditioner, samtidigt som de inspirerar människor i alla åldrar att utforska och skapa sina egna folkdräkter. Fredys arbete är grundat i tron att traditioner utvecklas med befol och speglar den föränderliga världen och de individer som formar den. Dessutom bygger Fredy upp ett stort community kring Bäckadräkten. De håller kurser med både unga och äldre på deras resa mot att hitta sin egen personliga stil, och inspirerar dem att blicka inåt, för att tillsammans skapa en bättre värld, steg för steg. Som Fredys bror har jag på nära håll sett deras engagemang för att göra folktraditioner tillgängliga och relevanta, samtidigt som de skapar en gemenskap som bygger på inkludering och personlig uttryckskraft.”
Celso Paco – ”För att ha spridit traditionella östafrikanska rytmer, sånger och sagor över hela Sverige samtidigt som han också bidragit till andra musikkultur och genrer allt från brasiliansk musik Till persisk till amerikansk jazz ”
Gränsland m Anna-Karin Andersson – ”Med imponerande skicklighet och stor entusiasmerande glädje för hon denna musikaliska tradition vidare in i framtiden!”
Hökis Visrum – ”De bär med stort engagemang tradition efter Cornelis Wreesvijk.”
Pia del Norte Pohjakallio – ”För sitt mångåriga, outtröttliga arbete för Flamenco i Sverige och hela Norden”
Anders Rosén – ”I över 50 år har Anders Rosén gjort stora avtryck i svensk folkmusik som musiker, idéspruta, expert, skivbolagsägare mm. Anders har varit en av folkmusikvågens största stilbildare med Västerdalton, på folk-proggens framkant med Arbete och Fritid och en inspiratör för blåsinstrument och resonanssträngar inom folkmusik. Hans utgåvor på skivbolaget Hurv har gett plats åt både folkbildande arkivinspelningar och innerligt nyskapande och hans senaste Lejsme Per-skivor med Jonas Åkerlund är resultatet av ett enormt livsverk med den skogsfinska storspelmannens repertoar och uttryck.”, ”Anders Rosén har sedan början av 70-talet varit en av de främsta uttolkarna av den äldre spelmansmusiken. Detta i en kombination av ett konstant sökande efter de spår som ger svar på spelstil och klangvärldar i en i många fall avbruten musiktradition. Hans arbete med projektet och skivserien Polskans historia är ett gott exempel på hans förmåga att finna fram svar och ge bilder av glömda sammanhang. I begreppet traditionsbärare ingår även att sätta sitt eget märke på musiken och inom ramverket visa fram nya möjligheter, som att på skivan Forsens låt samspelet fiol och saxofon och återinförandet av resonanssträngar.”
Alvina och Gard – ”De fångar på ett utomordentligt sätt själen i folkmusiken”
Alismir Jugo – ”Alismir Jugo är en hängiven musiker och spridare av sydslavisk musik i Göteborg. Han är verksam som slagverkare och kompositör, men arbetar även som kulturproducent, festivalarrangör och ljudtekniker. Han leder orkestern Bosnia Express sedan 2001 och driver även Balkan Blues Company, en ideell musikförening med egna replokaler och musikstudio. Han har också arbetat inom film som musiker, skådespelare och kompositör. Utifrån den bosniska folkmusiken Sevdah skapar Alismir Jugo och hans medmusiker en unik musikmix som berikar Göteborgs kulturliv.” (Ur juryns motivering, Göteborgs Stads Kulturstipendium 2024).”, ”Frilansmusiker och kulturproducent, medlem i STIM och Musikcentrum Väst sedan 2002, ledare för orkestern Bosnia Express sedan 2001. Organiserar Göteborg Balkan Festival sedan 2013. Vinnare av Angereds Kulturpris 2004, Östra Göteborgs Kulturpris 2017 och senast Göteborgs Stads Kulturstipendium 2024. Medverkat som musiker och skådespelare i Helena Bergströms film Vilken Jävla Cirkus (2017). Studiecirkelledare hos NBV”
Karin Wallin – ”Karin har ända sedan tidiga tonåren spelat till dans. Hon har stött sin far Börje Wallin i hans forskning med tolkning av lämplig musik till danserna. Spelet har fortsatt och utvecklats genom åren och det är just spel till dans som är så viktigt förbKarin.. Karin är en betydande musikalisk del av Folkdansrns Vänner Helsingborgs verksamhet. De senaste åren har Karin framgångsrikt samarbetat med Anette Wallin i gruppen Wallin o Wallin och med Anders Norudd i gruppen Wallin o Norudd, det senare nu materialiserat i CDn scordotura. Karin har tilldelats Zornmärket i guld för sitt dansanta spel och kan befömas vara en av Sveriges bästa dansspelmän.”
Khala Uma – ”Otroligt duktiga musiker som håller den traditionella andinska musiken levande samtidigt som de ständigt förnyar och gör en del av musiken bredare och internationell. Dessutom framför de sin musik på ett personligt och lustfyllt sätt.”, ”Traditionbärande grupp som förmedlar andinsk musikkultur i Sverige. Musikgruppen har hittat ett eget genuint sätt att göra det både med egna såväl som andras kompositioner av låtar som klingar andinsk- bolivianskt.. De sprider glädje och kan ge uttryck för sorg.”, ”För att Khala Uma genom sina arrangemang förnyar och framför den Boliviansk kulturen genom sin musik ”
Per Saxholm – ”En av de mest genuina traditionsbärare som finns idag. Har flera hundra låtar han tillägnat sig i östvärmland i 50 år. Tillsammans med Lennart Gybrant som också borde ingå här. Efter ett antal album släpps ett nytt i slutet av 2024 med nästan 40 låtar.”
Hialøsa – ”Duktiga musiker med bra och intressanta låtar som knyter an till gamla tider och uttrycker det på nytt sätt.”
Orquesta Tangarte – ”Tangarte kunnande och framförallt deras framförande av argentinsk tango är imponerande. Som dansare går det bara inte sitta still när dom spelar.”, ”En orkester som i 25 år oförtrutet arbetat för att sprida den argentinska tangon”, ”Tango kulturen och traditionens företrädare!”, ”In Copenhagen we are very proud when we get the chance to dance to live-orchestra Tangarte. Who should have thought our neighbours from Malmø were the ones to give us such superb tango-experiences?”, ”För att de har skapat en fantastisk tangosound genom åratal av gedigen musicerande.”, ”Otroligt skickliga musiker som gett tangon en ”uppståndelse”, ”Berör och vinner hjärta hos en som inte kunde något om tango musik – men blev frälst på noll tid.”, ”Sveriges bästa tangoorkester.”, ”För att de har skapat en fantastisk tangosound genom åratal av gedigen musicerande.”, ”Med Tangarte går allt som en dans/En tango är som en kort romans/Tre minuter/Utan dispyter/Tangarte får oss att komma i trans…”, ”Fantastiska musiker som bevarar den argentinska, svenska och finska tangotraditionen. Fantastiska arrangemang med mycket bandoneon. Världsmusik!!”, ”25- årsjubileum i år för gruppen, som tar tangon till nya höjder.”, ”Tangarte är mästare på att hålla den traditionella tangomusiken levande!”, ”Tangarte bevarar och utvecklar tangons magiska värld till mångas glädje”
Josefina Paulson – ”Två skivor som lyfter fram arkivet efter Ellen Lagergren, musik efter kvinnor och Västmanland.”, ”För hennes arbete med forskning turnérande och inspelningar runt Ellen Lagergren. Vet att cd nr 2 är på g.”, ”Josefina är en spelman som inte bara för sin västmanländska musik vidare utan också korsar den med musik från resten av världen. Detta tillsammans med hennes arbete kring kvinnliga traditionsbärare gör att hon är en värdig mottagare av priset som Årets traditionsbärare.”, ”För en enorm bredd och kunnig i nyckelharpans musik. Orädd att kasta sig in i de mest skiftande samarbeten som ofta leder till en inspelad ”CD” utgiven på det egna skivbolaget! Nu senast inom Flamencon! Oleeee!”, ”Josefina behärskar sin nyckelharpa både till traditionella spelningar som nutida musik. En fantastisk Flamenco som hon framfört i många sammanhang och som hon dessutom undervisar i på bland annat nyckelharpan. Hon borde få detta pris i år!”
Rubinsztein/Karlsson – ”Dessa två samspelta skickliga musiker har fått äldre låtar de funnit i arkiv och notböcker att låta fräscha och moderna, på ett traditionellt sätt. Deras debutalbum ”Värmland” är fängslande bra och om man inte lyssnat borde man göra det.”
Kv. Arken – ”Med cello, altfiol, såg och klarinett samt lite sång tar de tre kletzmern till nya, magiska höjder! Kammarkletzmer!!”
Risetstämman – ”För hur de förvaltar stämmoformatet samtidigt som de placerar traditionen i en samtida kontext”, ”Banger banger banger allt du vill ha och lite till”
Anna Heikkinen & Längtans Kapell – ”Med hjärta och själ tar de den svensk-finska musiktraditionen och historien vidare och för den ut i landet till unga och gamla.”, ”Musik som berör<3. Berättandet och sången i sökandet efter sina rötter kan nog många relatera till. Är sångerskans namne men kan tyvärr inte ta åt mig äran :)”
Thor Ahlgren – ”En världsvid musiker inom många genrer, talar till en åldersbred publik, en fin enkel människa. ❤️❤️”
Taximi – ”Taximi har existerat i dryga 30 år i Sverige, och oförtrutet spelat på tavernor, klubbar, små och stora scener, och även på stora rebetikofestivaler i Grekland. Sättningen har varierat genom åren, och ibland har man slagit sig ihop med stora körer och symfoniorkestrar för att framföra till exempel Theodorakis monumentala verk Axion Esti, eller bearbetad version av Lars-Erik Larssons verk ”Förklädd Gud” med grekisk touch. De har varit en röst för grekiska invandrares kultur bortom schablonerna med Zorba som enda kulturella referenspunkt för svennarna. I samarbete med folkdansklubbar i landet har man så småningom även frälst icke-greker. För detta borde gruppen uppmärksammas.”
Erika Lindgren Liljenstolpe – ”Erikas spel saknar motstycke. En kraft och virtuositet men aldrig en onödig ton. Det finns nerv och energi i allt och en stark lyrisk ton. Plus att hon är en av de ödmjukaste människor som finns. Har alltid ett gott ord och pepp till andra musiker och människor i allmänhet. En fantastisk musiker och människa som betyder otroligt mkt för nya generationer som populär låtkurslärare.”