ÅRETS ARTIST -25
Här är lagda förslag i kategorin Årets Artist:
Kan vara en enskild artist eller en grupp som under 2023-24 utmärkt sig musikaliskt, på scen och med ett starkt personligt uttryck och bra scenisk kommunikation. Någon/några som synts extra mycket på festivaler eller i andra publika sammanhang och med en tydlig koppling till folklig tradition.
5 nominerade
Förslagsmöjligheten är nu stängd
Lele Lele Orchestra – ”Bulgariskt-svenska Lele Lele Orchestra firade 20-årsjubileum 2023 med både albumsläpp och en hejdundrande omgång 2023-24 av succékonceptet Aide Aide Balkan Jam Session, en glödande mötesplats för musik från Balkan och Mellanöstern där vad som helst kan hända. Lele Lele Orchestra är inte bara ett makalöst liveband – de är en institution och en centripetalkraft för ett musikaliskt universum!”
Palace on wheels –
Två Otrevliga Flickor – ”Dessa två musiker bjuder på tradition med stämsång och humor, med historiekunskap och saxofon, med nutida arr, dragspel och klarinett. De har flera olika föreställningar på sin repertoarlista och spelar såväl för barn som för vuxna, lyssnarpublik och dansare! ”
Northern Resonance –
Sunniva Brynnel –
Prismaleik – ”För skickligt framförande av musiken i föreställningen Lapp-Nils. Avgörande roll och hållare av röda-tråden!”
Martin Pareto – ”Hans gestaltning av spelemannen Lapp-Nils 2024 och i år, vid vridscenen vid Döda Fallet, var enastående. Han fick till Lapp-Nils så levande. Vi kunde uppleva en del av de polskor som Napp-Nils förtrollade sin omgivning med, samt hans avståndstagande från sin musik. Oförglömligt!”
Groupa – ”Helt otröttliga fortsätter de att utforska traditionell musik och får den att låta levande, ny, okonstlad och angelägen. Jag lyssnar på deras 5 senaste album i princip dagligen, den senaste skivan Kind of Folk Vol 4 – Iberia är inget undantag. För mig är denna musik som syre, och de musikaliska möten de bjuder på album efter album känns hoppfull för mig i en allt mer isolerad omvärld”
Våtmark – ”Duon har öppnat upp för folkmusik och folkliga traditionen av obekväma, ful och snuskvisor till nya publikgrupper. Med snillrika arrangemang framförs visor och låtar med scenisk närvaro och humor och med glimten i ögat. Hårdrockare, Rappare , epadunkare , bygdegårds publik. Folkparker, rock och folk festivaler med publik I åldrar från högstadieelever till glada pensionärer har fått njuta av överraskande texter och musikaliska artister.”
Nenos Yousef – ”Nenos Yousef är musiker från Irak men på riktigt har gjort väldigt bra jobb mellan att bygga broar mellan svensk folkmusik och orientalisk speciellt hans trio Uruk trio och deras senaste skiva plus hans stort jobb att stärka orientalisk musik i den svenska samhället ”, ”Vad denna man åstadkommer i musik. Han spela orientalisk musik men kan sitta och göra folkmusik med vem som helst och göra guld av det”, ”Fint musik, mycket orientalisk musik, med blandning svensk folkmusik och byggde broar mellan olika kulturer ”
Erik Rydvall – ”Helt enkelt…. Världsklass!”, ”En av våra vi finaste nyckelharpister”, ”Har ni upplevt och lyssnat på Erik, ja då förstår nog samtliga att orden inte räcker till… Erik, en fantastisk musiker på nyckelharpa över flera genrer! Klassiskt, filmmusik, folkmusik, ja han är en gåva!!”, ”En mångsidig musiker som, utan urskiljning, spelar vad som helst på nyckelharpa och rör sig sömlöst mellan olika genrer.”, ”Som en kameleont lotsar han sig enkelt mellan olika changrer och olika typer av medmusikanter! Dock utan att ge avkall på sin egen musikalitet! Erik Rydvall är helt enkelt en Riktig Musikant i ordets rätta bemärkelse!”, ”För Erik Rydvalls genuina hantverk, musicerande och scennärvaro.Det bara lyser av spelglädje runt honom! Om det är folk, barock eller klassisk musik så visar han att nyckelharpan hör hemma där! Lycka att få uppleva konserter med honom och hans musikervänner”, ”Öppnat mina ögon och öron mer för folkmusik, genom att så innerligt sammanfläta klassisk musik och folkmusik. Lättar och lyfter mitt inre.”
Glöggkompaniet – ”Som musiklärare på Kulturskola blir det väldigt mycket jullåtar i december. Då är man rätt trött på musik och ljud i allmänhet när man kommer hem. Men Glöggkompaniet tar mig helt i hamn i julstämningens rike!”
Vera Vinter & Hanna Ekström – ”När violinisten Hanna Ekström (Dalarna) och artisten Vera Vinter (Norrbotten) teamar upp blir resultatet experimentella ljudlandskap som andas nordiskhet djupt rotad i naturen. Det är sprött, eteriskt och kraftfullt. Ett musikaliskt möte som handlar om att bli modigare tillsammans. Folkton från Dalarna möter visa och industriell elektronmusik med texter på dialekten Kalixmål.”
Vera Vinter – ”På albumet Det handlar om träd lyfter artisten Vera Vinter fram hembygden med värme, humor och allvar. Inspirerad av byn hon växte upp i (femton invånare, fem gårdar och en stor djup sjö) skapar hon ett album med poetiska texter och musik som påminner oss om livets essens. Produktionen är akustisk och instrumenteringen sparsam med sång, gitarr, fiol och enstaka fågelkvitter. Låten Paris från albumet blev utvald av internationella Putumayo Discovery program och exponerades via deras webb, sociala media och spellista till en världspublik under våren 2024. Vera Vinter debuterade 2012 med albumet Idyll. Hon har släppt fem fullängdsalbum och turnerat med artister som Emil Jensen, Rikard Wolff med flera. I Vera Vinters musikaliska universum möts visa, folk och alternativ pop med text på svenska och dialekt. Recensenter har beskrivit henne som ”En sann berättare” och uppväxten i Norrbotten är ett fundament i hennes texter om handfasta ting som träd, hus och jord men också det mer odefinierbara som sorg, längtan och vad det innebär att vara människa. Live använder hon röst, gitarr och loop-pedal för att skapa hypnotiserande klanger varvat med personliga monologer i en avskalad scenkonstupplevelse där rösten och berättandet alltid står i fokus.
Mirja Palo – ”Mirja Palos debutalbum Riegádahttin är en kommentar till förlossningsvården där kvinnor fråntas makten över sina egna födslar. Albumet speglar också hennes egna rädslor inför att inte hinna till sjukhus inför sin tredje förlossning. Med texterna, musiken och ljudvärldarna på albumet lyfter Mirja fram förhållandet mellan den gravida kroppens utsatthet och livmoderns oerhörda kraft och belyser kvinnors förlossningsupplevelser nu och genom tiderna på ett sätt som inte gjorts i svensk musik tidigare. Mirja Palo är artist och musiker född i Umeå/Ubmis och uppvuxen i Árviesjavrrie. Trots att Mirja inte har någon samisk bakgrund, har hon blivit känd för att förena det finska folkinstrumentet kantele med nordsamiska texter. Hon har initialt lärt sig det samiska språket i vuxen ålder för sina barns skull vilket även kommit att genomsyra hennes konstnärliga arbete. Hennes sällsamma uttryck och förmåga att beröra på djupet har etablerat henne på den nordiska musikscenen.”
Aevestaden – ”Kritikerrosade svensk-norska folkmusiktrion Ævestaden har på bara några år etablerat sig som ett av de främsta banden på den skandinaviska folkmusikscenen. Gruppens andra fullängdsalbum Solen var bättre där släpptes 2023 på Supertraditional och det låter både urgammalt och modernt på samma gång, med traditionella instrument som smälter ihop med elektroniska texturer och syntar. Egenskrivna poetiska texter bär en tematik som kretsar kring verklighetsflykt, livet och döden, kärlek, sorg, nostalgi och längtan. Ævestaden arbetar kollektivt och målmedvetet och har gjort sig kända för många kreativa samarbeten vid sidan om kärnverksamheten, där gruppens starka vänskap och humor genomsyrar allt de gör. Ævestaden förtjänar att uppmärksammas för hur deras säregna och fängslande universum bidrar med en helt egen länk till den samtida folkmusiken.”, ”Ævestaden är en av de bästa folkmusikgrupperna som klivit fram de senaste åren. De tar folkmusiken på allvar och har ett helt eget sound som fungerar lika bra live som på skiva.”
Ellika & Rafael – ”Rafael Sida är ett tungt namn inom både jazz- och världsmusik. Han växte upp i Mexico med åtta musicerande bröder och startade sitt musikerliv som trummis på den dynamiska musikscenens varitéer och striptease i Mexiko på 60-talet. Sida har mottagit medalj från Enciclopedia del Rock Mexicano, Grammisprisats och turnerat med bland andra Ale Möller, Bohuslän Big Band, Ellika Frisell och Solo Cissokho och medverkat på skivor med allt från Monica Zetterlund till legendariska Hot Salsa och är, efter 40 år som en rytmernas allkonstnär, en självklar del av den svenska svängeliten.”
Anne Kalmering & Stalhammer Klezmer Classic – ”Anne Kalmering & Stalhammer Klezmer Classics är både förankrade i en sann jiddish tradition såväl som klassiskt skolade, vilket ger musiken en sällsynt skönhet.”, ”Underbar gammal judisk musik från en svunnen tid”, ”Rolig, medryckande musik i glädje.”, ”Mycket duktiga, inspirerande och passionerade i sina framförande”
Anne Kalmering Josephson – ”Anne Kalmering Josephson har med sin stora inlevelse och unika röst fått jiddishmusiken att blomstra och gett den en själ. Det är inte bara vacker utan otroligt utrycksfullt”, ”Anne Kalmering är med sina mer än 40 år av konserter, workshops, skivinspelningar och radio- och tv-framträdanden en förgrundsgestalt inom judisk folkmusik i Sverige. Hon är både en framstående sångerska som behärskar såväl det lyriska som expressivt uttrycksfulla och humoristiska och en estradör av rang. Som scenpersonlighet skapar hon en varm och inkluderande publikkontakt som når in i hjärtat på både barn och vuxna.”, ”Anne Kalmring serverar oss musikskatter från en svunnen tid och en förlorad värld. När hon sjunger blir nästan bortglömd jiddisch- och ladino-låtar fräscha och glödheta. Anne Kalmring är en unik röst i klezmervärlden. Hennes sträva hesa röst och själfulla gripande tolkningar borde ge henne priset som årets artist.”
Elin Lyth – ”Med sin röst och sin oförfalskade närvaro i allt hon gör måste man helt enkelt bara älska sångerskan Elin Lyth. Med rötterna i folkmusiken drar hon sig inte för att tolka såväl Kristina Lugn som Dylan – med flera! – med bravur! En av Sveriges finaste röster!”
ro.t – ”På ett smått unikt sätt och med behagligt strålande resultatet skapar trion ro.t tidlös skön musik utifrån dikter hämtade från såväl 1800-tal som 1700-tal. Med egna tonsättningar och briljanta arrangemang kring William Bülow O’Nils gitarrspel sjunger Rebecka O’Nils och Jenny Klefbom himmelska stämmor som med precision alltid lyckas fånga essensen i texternas alla såväl uppenbara som dolda intentioner. Med självklarhet rör ro.t sig till synes utan ansträngning i ett eget musikaliskt landskap baserat på såväl Harriet Löwenhjelm, Fredrika Bremer, Stagnelius och Bellman – med flera, med flera!”
William Bülow O’Nils – ”William Bülow O’Nils, till vardags gitarrist i den internationellt uppmärksammande trion ro.t har i år debutera som soloartist med egna tolkningar av den svenske visdiktaren Ruben Nilsons sånger. Med ett personligt anslag i de odödliga sångerna sällar han sig till den skara Ruben Nilsson-tolkare som sedan tidigare rymmer namn som Olle Adolphson, Harry Brandelius och såväl Cajsa Stina som Fred Åkerström. Albumet En bättre värld: William Bülow O’Niels sjunger Ruben Nilson inleds med William Bülow O’Nils kritikerrosade singel Amerikabrev och avslutas med medmusikern och medproducenten Daniel Östersjös egen komposition Bästa Kalle (Svaret på Amerikabrevet), där amerikabrevets verkliga adressat genom sångerskan Rebecka O’Nils röst får komma till tals. Utöver sångerna om brevväxlingen innehåller albumet ytterligare åtta låtar, som alla på ett lyhört sätt har fått en musikalisk inramning som rymmer anslag av såväl americana som svensk folkmusik. Bland titlarna kan bl a nämnas Fimpen och tändstickan, Rallarevisa, Den okände soldaten och Ruben Nilsons kanske allra mest kända visa Den odödliga hästen. William Bülow O’Nils har själv tonsatt dikten Full tid, till vilken Ruben Nilson aldrig skrev någon egen melodi.”
Maria L Hallengren – ”I samband med hundraårsfirandet av författaren Stig Dagermans födelse på gården Norrgärdet i Älvkarleby 2023 gav Maria L Hallengren förra hösten ut EPn Flickan i Gamla stan med nya tonsättningar av Dagermans dikter. 2024 följer hon upp med fullängdsalbumet Himmel över svart hus – Maria L Hallengren sjunger Stig Dagerman. Sångerskan och musikern Maria L Hallengren drivs av att tonsätta lyrik. Tidigare har hon tonsatt och arrangerat dikter av bl a Atle Burman, Gustaf Fröding, Olof Thunman och Zacharias Topelius. I år tilldelades hon Region Uppsalas kulturstipendium för att göra ett helt fullängdsalbum baserat på tonsättningar av Stig Dagermans texter. Så här skrev juryn i sin motivering: ”Marias röst är en enda stor färgpalett av klanger, den ger liv åt det sköra och det mörka, det djupa och det kraftfulla i Stig Dagermans texter.” Det finns ett djup och en svärta i Stig Dagermans texter, och en utmaning att ta sjuttio år gamla texter och göra dem till sina egna, att göra dem rättvisa. Tillsammans med musikern och producenten Daniel Östersjö lyckas Maria L Hallengren göra det med en musikalisk lyhördhet mot textens kvalitet, både med global och lokal förankring, och visar med detta den samtida publiken att dessa sånger är ytterst relevanta än idag. Med de nya tonsättningarna lägger ut en bro till en himmel över svarta hus och öppnar en dörr till Stig Dagermans värld.”
Hedin & Meidell – ”De har ett briljant samspel med ett sväng och en dynamik som är unik när de utforskar, bevarar och arrangerar musik från 1700-talet och framåt.De väver under sina konserter ihop historien om klockarens liv och leverne och spelar den musik som klockaren ofta själv hade komponerat, något som är okänt för de flesta i publiken. De berör med sitt emotionella spel och jag har som åhörare vid flera kyrkokonserter hört folk i publiken uttrycka att de är helt tagna av framförandet.”, ”Virtuost samspel av fullfjädrade barock-folkmusiker förvaltar och levandegör det unika i svenska 16-och 1700-talets sammansmältning av folk-och barocktradition”, ”Genuint, samspelt och så otroligt finkänsligt.”, ”För deras otroliga instrumenthantverk, klangbild och musikalitet, och för att de lyckas spela så innerligt och skickligt utan att förlora dansbarheten i sin musik. Det har varit ett rent och skärt nöje att dansa till dem ute i svängen, något som blir alltmer ovanligt! Kan inte sammanfatta hur bra jag tycker de spelar.”, ”För att de på ett fantastiskt sätt lyfter fram barocken i folkmusiken!”
Anna Heikkinen & Längtans Kapell – ”Var ska jag börja…? Jag tycker så mycket om dem, med betoningen liksom flera gånger på mycket; som i att de är 4 mycket både tekniskt kunniga musiker som även spelar mycket svängigt (inte alltid samma sak, enligt min ringa uppfattning). Lägg därtill en mycket stor närvaro på scenen, en mycket bra story som de framför i Satumaa Sagolandet som, trots att handlingen är förlagd till tiden kring andra världskriget, fortfarande är mycket aktuell. Detta avspeglar sig i den mycket långa kön efter varje gig med mycket tårögd publik som mycket gärna vill dela sina minnen som krigsbarn etc. Mycket svårslaget alltså. Tja, nåt sånt där…”
Süperstar Orkestar – ”En konsert med Süperstar Orkestar är en oslagbar upplevelse av energi och spelglädje. Ett utsålt (oftast!) ställe med en vilt dansande och sjungande publik, en varm och och härlig stämning som jag lever på i veckor efteråt. En ljuv klarinett, en skön altsax, trummor, trumpeter och ett gäng tubor som levererar grym Trubači, den typ av blåsmusik som spelas i Nordmakedonien. De spelar på skolor, de spelar på torg. I somras dök de upp både här och där i Stockholm på uppdrag av kommunen och i augusti gjorde de succé på Balkanfestival i Polen. 100 spelningar i år och ett skivsläpp på det. Ja, de är bäst helt enkelt!”, ”Musik förenar oss och skapar glädje – det är vårt universella språk som talar direkt till hjärtat. Süperstars energi är magisk; de skapar alltid ett härligt gung som drar med alla. Det blir alltid en fest!”, ”Härligt medryckande dansbar musik som skänker glädje och tröst särskilt nu i dystra tider”, De spelar live så exeptionelt och ger 100% vid varje spelning! Sprider glädje och positiv energi! Man kan inte stå stilla. Senaste album är Süperbra!”
Räfven – ”För deras outtröttliga lust att skänka glädje och dans från scenen år ut och år in. Ett ofta förbisett band som gjort det som väldigt få svenska band gjort, inte minst i folkmusiken, de har slagit stort i Japan med sex turnéer under bältet. Även spelat på Glastonburyfestivalen två gånger. Ingen är som Räfven, alla älskar Räfven. ”
Hialøsa – ”Hialøsa bör nomineras till Årets artist för att de är bland de bästa liveartisterna inom svensk folkmusik. Ett väldigt genomtänkt koncept framförs med både precision och hjärta utan att det blir utstuderat eller krystat. De har en scennärvaro och ett samspel som känns långt in i kroppen hos publiken. Ett hialöst sväng, helt enkelt!”, ”Roligt och nytt sätt att ta sig an folkmusiken. Mycket inspirerande.”
Tarabband – ”Tarrabands vinnande recept: Underbar mix av skicklighet och spelglädje, kryddad med genuin kärlek till såväl Mellanöstern som Sverige.????”, ”Fantastiska på scenen tillsammans och deras energi är magisk.”, ”Jag såg dom i Göteborg och blev frälst. Fantastiskt arrangerade låtar med smakfull rytmik och extremt uttrycksfulla musiker. Helt klart en unik upplevelse som föll mig i smaken”, ”Tarabband har med sin musik förgyllt många delar av Sverige och världen. Musiken är unik i sin blandning av Mellanöstern, Sverige samt vissa inslag av jazz. Texterna är talande för det som händer i omvärlden. Bandet har ett otroligt samspel och härlig scennärvaro.”, ”Tarrabands vinnande recept: Underbar mix av skicklighet och spelglädje, kryddad med genuin kärlek till såväl Mellanöstern som Sverige.”
Tonskalv –
Åkervinda – ”Så fint och folkligt och feminint ”, ”Är en av Sveriges absolut bästa a capella grupper. 4 kvinnor som sjunger både egna stycken och äldre folkmusikstycken ”
Spöket i köket – ”Det mest fantastiska liveband och folk folkmusik-vidunder som levererar maximalistisk tradmusik in invävt med originella originalkompositioner och arrangemang med finess, konstnärlighet och humor. Spöket i köket bör hyllas för all kultur och upplevelse de givit under sina snart 10 år på jorden! mästerligt lett av Nisse Blomster!”, ”Spöket i köket är så mycket. Tradition och förnyelse, råsväng och lyhört lyriskt, energi som ett kärnkraftverk och med musikalisk inspiration från folkmusik, jazz, rock och klassiskt. För att inte prata om inspiration från musiktraditioner från olika håll i världen. Glömde jag säga att de dessutom är grymt skickliga instrumentalister, arrangörer, scenpersonligheter och en upplevelse för kropp och själ både live och inspelade?”, ”För att ett så stort band som kan spela så tajt live med sådan spelglädje och få igång publiken på det sätt som Spöket i köket kan förtjänar alla priser.”, ”Nu är det väl ändå dags. Få andra artister lyckas hantera den svenska folkmusikskatten med så stor varsamhet samtidigt som de tänjer på gränserna kring vad som kan anses som god smak. Skärp er nu och ge priset till Dr. Blomsters hisnande vansinnesorkester.”, ”En grupp spelglada och musikaliska killar och tjejer från Sverige, Danmark och Belgien. Lyssna, gläds och njut!”, ”Mycket bra arrangemang och ett fantastiskt sväng! Dom gör en stor bildningsinsats genom att blanda musikkulturer! ”, ”De spelar folkmusik på ett extremt medryckande och välarrangerat sätt och de har med många olika både traditionella och mindre traditionella tex häftig blås-sektion.”, ”Jag kan inte tänka mig ett underbarare gäng att representera sann musikalitet och musikglädje i sin allra renaste och likväl proffesionellt mångbottnade och frimodiga form – allt dom gör är musikalitet glädje öppenhet och gemenskap”, ”För att ett så stort band som kan spela så tajt live med sådan spelglädje och få igång publiken på det sätt som Spöket i köket kan förtjänar alla priser.”, ”Spöket i köket håller på tok för hög kvalitet för att inte prisas! Om Jan Johansson och Merit Hemmingson på sin tid gjorde viktiga crossovers med andra genrer som lyfte svensk folkmusik så spränger Spöket alla gränser och jag är helt säker på att man kommer att se tillbaka på folkmusikscenen i Sverige och tydligt kunna dela in den i före och efter Spöket i köket.
Stockholm Vodou Orchestra – ”Ett brinnande sväng när Stockholm Vodou Orchestra blandar världs/ jazzmusik med ghananska traditionella rytmer, afrobeats och reggae. Stockholm Vodou Orchestra har en nystart efter flera års paus (när kapellmästaren fokuserade på initieringar till Vodoudrottning i Ghana) och presenterar sitt digitala album som har release 27e oktober. Det är inspelat live från en föreställning i april 2024. Musiken är till stora delar skriven av Kristina Aspeqvist och artisten Aurelia Dey tillsammans, texterna är skrivna av Aurelia och Kristina har arrangerat. Aurelias texter behandlar den allmänna och mänskliga inre vardagsrasismen och hur vi kan befria oss från den och bli likvärdiga människor som kan tillåta kärlek och kraft flöda istället för att låta rädsla och hat ta över. Musikaliskt är Kristina inspirerad av snart 40 års studier och interaktion med Ghana och inkringliggande områden i Västafrika där hon har studerat till Masterdrummer för flera traditionsbärare och inkorporerat dessa komplexa rytmer i orkesterarrangemang. Stockholm Vodou Orchestra är som ett mindre storband med större slagverkssektion. Föreställningen/musiken hade ceremoni som röd tråd (både Aurelias kristna och Kristinas afrikanskt traditionella praktik) och inkluderade förutom den 14 pers starka orkestern 2 dansare (-som inte hörs på inspelningarna men väl kommer synas i musikfilmerna på YouTube).”
NiOKi Beats – ”Enligt P1 ”Musikåret 2023, ikoner och flöjter” samt P2 Folkmusiken ”Svea rikes bästa musik 2023”: ”NiOKi Beats är exempel på väldigt mogna artister som inte alls har fastnat i stil och utveckling utan bara gör överraskande knäppa grejer och vågar blanda in naivistiska drag och humor i sin musik. Helvilda. De vilar i sin egen tyngd, litar på sin egen galenskap och är jublande fria från varje behov att behaga. Det mest oväntade kommer inte alltid från de man förväntade sig, från några unga vildhjärnor eller så. De som förnyar folkmusik bildar ändå ganska snabbt en gemensam fåra och en ny mainstream, men tvärs över den skuttar en galen ekorre och två artister som är allt för erfarna och härdade av elementen för att följa strömmen, NiOKi Beats. En av årets bästa överraskningar för mig. Så pass att man kan behöva ge den ett par lyssningar för att ta sig in inplattan, Tjáhtje ja Dållå, vatten och eld. Värt.”NiOKi Beats, som blandar jojk med world electronica och västafrikanska rytmer, har turnerat flitigt, särskilt i norra Sverige, sedan debuten oktober 2023. De har rönt stor uppmärksamhet för sina uppträdanden som även är performance med masker och danskoreografi och ibland avslutas med akustisk jojk och folkmusik till dans.”
Tant Parant – ”För att dom med folkmusiken öppnar en nostalgisk lucka i hjärtat med hjälp av enkla men genialiska medel!”, ”Fantastiskt skickliga musiker som ger nytt liv i svensk folkmusik! Underbart vackert.”, ”Nyskapande och hyllande av traditioner i ljuv förening!”, ”Tre fantastiska musiker som har gjort en så fin och konceptet skiva som lyfter och hyllar tanten!”
My dear companion – ”My dear companion har med sin platta Well of time gett svensk country ett nytt ansikte. Med sina otroliga sångröster och innerliga arrangemang är de en trio i världsklass att njuta av!”
Fränder – ”Från Lira vid liveframförande: ”Fränder har hittat sin helt egen stil och det är en imponerande konsert som avrundar denna första festivaldag”, ”FRÄNDER från Uppsala har arbetat hårt det senaste året. Med albumet Fränder ll i bagaget har gruppen bl.a gjort stor succé på flera turnéer i USA och Canada. I år har man därutöver hunnit turnera i Sverige och göra spelningar i Storbrittanien och Belgien. Fränder har inte bara gjort ett genomproduerat och suveränt album med ”Fränder ll”, utan är i lika hög grad ett utpräglat liveband som gör succé var än de spelar. Få svenska band, om ens något, driver på utvecklingen av folkmusiken som Fränder. Trots rock’n roll attityden och det högst egna soundet står bandet på en stadig grund. Flera av medlemmarna är högskoleutbildade i svensk folkmusik, medan andra har bakgrunder i jazz respektive klassisk musik, även de på högskolenivå.”, ”All FRÄNDER need is a few European & Swedish tours to get the recognition they deserve. ”Poised to take their own place among the iconic acts of Scandinavian folk rock, Fränder’s charged-up repertoire masterfully infuses impressively virtuosic acoustic instrumentation with spirited vocals, formidable rhythms.”, ”Is prog folk a genre? Then Swedish band FRÄNDER may be a fit, with their mix of bombastic vocals, heavy clashing arrangements and operatic aesthetics.”, ”FRÄNDER is my underground recommendation for all lovers of traditional folk. They have everything I wish for a band in this genre: passion, variety, talent and a big heart.”, ”Fränder spelar akustiskt men med en sån tyngd att musiken blir folkrock. Ändå blir det aldrig enformigt. Tyngden balanseras av en fiol, som även den spelas av Natasja, eller Gabbis mandolin och Sädes flöjt. Vilken upptäckt!”, ”Fränder är den självklara ”årets artist”! Den energin som detta band tar sig framåt är inget att leka med! Deras musik är makalös, de vågar satsa, de skapar spelmöjligheter för andra, de turnerar flitigt i Kanada och USA, ett 50/50 band med sin kvinnliga ljudtekniker och alltid välkomnande som personer.”
Lisas – ”En fantastisk fin kombination av fiol och dragspel. Skapar snudd på magi i sitt samspel. Jag hörde Lisas live i Musikaliska. En stor upplevelse. Skicklighet och personligt framförande.”
Juanjo Passo – ”Han spelar en genuin och mycke fin tango med stor säkerhet som täcker in alla tidsperioder, och dessutom är han en varm och fin vän. Han är en mycke värdig vinnare. Som musiker är han en stor virtuous.”
Pontus Estling – ”Han är så otroligt duktig.”, ”En mångfasetterad musiker som imponerar med sin skicklighet och personlighet.”
Pontus Estling & Kersti från Triller –
Maher Cissoko – ”Maher Cissoko, som växte upp i södra Senegal och sedan 15 år tillbaka bor i Sverige, har byggt upp ett välrenommerat namn inom folk- och världsmusikgenren. I hans familj, en av Västafrikas mest ansedda kora-spelande släkter, sägs traditionen att sjunga och spela kora gått i arv i över 700 år. På hans efterlängtade tredje soloalbum, Kora World, bjuder Maher Cissoko in oss på en meditativ resa, där varje ton omsluts av hans familjs tidlösa traditioner och andlighet. Albumet blir en känslomässig resa genom Mahers själ och förbinder oss med de uråldriga förfäderna som lever vidare i den västafrikanska griottraditionen. Genom korans klang och Mahers virtuosa spel förvandlas varje spår på Kora World till en djupt personlig och själfull upplevelse, där musiken blir ett magiskt språk som kommunicerar med det förflutna och bär oss mot framtiden. Genom en stolt utforskning av sitt arv och sina förfäders västafrikanska folkmusik och koratradition, lyckas Maher enastående väl att förena det gamla med det moderna och skapa ett unikt och inspirerande musikaliskt landskap.”
Anna-Karin Andersson – ”Fantastisk traditionsbärare och kompositör som tagit folkmusikscenen med storm med sitt soloalbum Gränsland. ”
Symbio – ”Dragspelaren LarsEmil Öjebergets och vevliraspelaren Johannes Geworkian Hellmans duo Symbio utvecklas i raketfart och tar världen med storm. Deras unika musik går rakt in i kropp och själ, en i sanning egen stil där melodier och rytmer i händerna på synnerligen synkroniserade musiker blir till vansinnigt skön musik. Det är så vackert, så innerligt, så starkt och betagande att man förstummad blir sittande salongen efteråt. Och genast längtar efter mer.”
232 Strängar – ”Skapat sin helt egna stil och prägel på den svenska folkmusiken och samtidigt lyfta och förgylla det traditionella. 232 Strängar har med sitt tredje album blivit en självklar del av folkmusikscenen där duon verkligen plockar fram själen i musiken.”, ”232 Strängar har en unik samspelthet, härliga kompositioner och härliga arrangemang.”, ”För svängiga och finstämda folkmelodier och spelmanslåtar, traditionella och nya kompositioner framfört med vackra pianoklanger, harmonier och lyhört samspel tillsammans med hardigfela, fiol, kulning och kohorn. En duo som har ett dansant sväng oavsett lugn eller rivig låt och med musik som känns och berör!”, ”Det avskalade konceptet med fiol och klaviatur gör att den dansanta musiken framhävs på ett underbart och naket vis där folktonerna tydligt utgör grunden.”
Suranjana Ghosh – ”Suranjana Ghosh förnyar ständigt den svenska musikvärlden med sitt unika tablaspel. En av ytterst få professionella kvinnliga tablaspelare i världen. Hon experimenterar med tablan i musikgenrer som folkmusik, flamenco, blues, jazz, opera och andra klassiska verk. Genom åren har hon fått flera utmärkelser och stipendier i Sverige. Under 2000-talet har Suranjana deltagit i många samarbeten och musikprojekt tillsammans med musiker i Sverige och andra länder i Europa. Scener och program har varierat; indiska musikprogram, jazzklubbar, folkmusik- och jazzfestivaler, musikhögskolor och kyrkor. Med sin världsmusikgrupp Teental möts indisk och västerländsk tradition. Meditativt, improviserat och traditionellt. Genom åren har Suranjana komponerat egen musik och givit ut fyra CD-skivor. Med sin folkliga bakgrund i indiska Västbengalen – med bauler och folkmusiktradition – har hon sedan mött den nordindiska klassiska musiken. Under 2024 blev det åtskilliga scenframträdanden, bland annat på Etnografiska med hennes grupp Teental, Namaste Stockholm, Stockholm Sangeet Conference/Nordic Project. I början på året genomfördes en konsertrurné i Indiska Uttar Pradesh och Västbengalen med indisk klassisk musik och svensk folkmusik. Samma år genomfördes också en konsert i serien Music Speaks med musikerna Jonas Knutsson och Tuulikki Bartosik. I början av 2024 gavs en konsert i Sandviken/Årsunda kyrka med Coste Apetrea. I september inbjöds Suranjana att spela tillsammans med en av Indiens absolut främsta legendarer, artisten, flöjtspelaren Hariprasad Chaurasia. 2023 – 2024 publicerade SVT en uppmärksammad dokumentär om Suranjana Låt tablan tala, där TV-teamet bland annat följer Teentals framträdande i Indien.”
West of Eden – ”Utan tvekan är Whitechapel gruppens bästa platta. Utan tvekan är WoE en av Nordens bästa folkmusikgrupper – enastående låtmaterial, fantastiska instrumentalister o sångare. De gör en kulturgärning genom sitt engagemang för Irländsk o brittisk folkbaserad samtida musik.”, ”Charmig blandning av keltisk folkmusik och svenskt musikarv modernt förankrad i göteborgsk nutid!”
Mojna – ”Jag njuter av att lyssna på MOJNAS musik. Den är ofta väldigt vacker och ger ro i sinnet och mitt inre fylls av bilder. Det är en lite häftig sammansättning av instrument som jag uppskattar. Jag tycker också väldigt mycket om improvisationerna som förstärker och lyfter melodierna till en än högre nivå. Det är mycket hög klass på framförandet. Noterade att deras senaste cd liksom den första fick mycket fina recensioner. NRK gav den senaste 6 tärningar av 6 möjliga!”, ”Med inslag av improvisation, stämföring baserad på kontrapunkt och låtspel på gitarr med “fingerstyle”-teknik har MOJNA utvecklat ett originellt musikaliskt uttryck. Den svensk/norska trion, tidigare känd som Eriksson/Myhr/Malmström, blev 2022 utsedda till Årets instrumentalband av Lira Musikmagasin. Sedan dess har de spelat många konserter och blivit en ännu mer samspelt trio med ett tydligare musikaliskt uttryck, något som reflekteras på deras nya album Väntenätter. Om låtarna på det nya albumet berättar kompositör och gitarrist Thomas Eriksson: Denna platta bygger på många sätt vidare på vårt debutalbum med musik som ofta sammanflätas i kontrapunktiska stämmor vilket ger ett karaktäristiskt flyt i musiken. Melodierna stiger upp ur samtidsmusikaliska inslag som improvisatoriska ljudlandskap och vi letar ofta efter brytningspunkten mellan fin och vacker musik och det som ger motstånd och skapar spänning. Efter tre år som trio och med många konserter i bagaget känner de varandra bättre både musikaliskt och personligt. Vid denna inspelningen kunde de därför förhålla sig mer öppet till musiken och tillåta sig att göra fler spontana ändringar i till exempel arrangemangen. Väntenätter fikk toppkarakter hos NRK. Og albumet har fått generelt strålende tilbakemeldinger: ”Med denne unike besetninga – noe slikt har aldri vederfaret mitt sanseapparat tidligere og ikke mange andres heller, vil jeg tro – inviterer Mojna oss nok en gang inn i sitt høyst spesielle og fascinerende univers. Der er det usedvanlig lett å trives.” -Nettavisen. ⭐️⭐️⭐️⭐️ Songlines! ”The band has grown during their three years together, creating an inviting, mellow sound as the instruments weave knowingly around each other in rich tapestries and delicate, chamber-like shimmering textures.”MOJNA’s music has credence and credibility within the cognoscenti.” ”Väntenätter will bring you into a mystical world of new Nordic music, this is one for the musically adventurous.”
Rubinsztein/Karlsson – ”Subtilt, vackert och svängigt och spelar fantastiska både på konsert och till dans.”
Tseizel – ”Väldigt skicklig grupp som kämpar och för fantastisk musik vidare”, ”Klezmertraditionen förvaltas här på ett känsligt och musikaliskt sätt. De har valt en egen väg med mjukare framtoning än andra klezmerband som mer fokuserar på partyröj.”, ”Jag upptäckte dessa fantastiska musiker en höstkväll förra året på en lite intim scen. Har lyssnat på dem på större scener efter också. De har efter detta gått varma på min Spotify och de har öppnat mina ögon för den här musiken och fler artister. Har hittat fler favoriter, men inga är som Tzeitel.”
Northern Resonance – ”Because they went a lot of tour in a lot of places in the world.”, ”En trio som spelar och för vidare folkmusik i Sverige och ute i världen med turnéer i flera länder och kontinenter.”, ”Äger Svenska folkmusikscenen just nu och hör till de få grupper inom folkmusik som turnerar världen över!”
Svenska Folkjazzkvartetten – ”Var hittar man samtidens mest levande och traditionsmedvetna spel av orsalåtar? Hos ett gång unga frijazzare!”
Karin Wallin – ”För hennes energi och sväng!”
Bosnia Express – ”En ambassadör för det mångkulturella Västsverige” (ur juryns motivering, Västra Götalands kulturpris 2004.)”
Khala Uma – ”Khala Uma representerar tradition och nutid, integration och mångfald.”
Norudde & Wallin – ”Härlig nybildad grupp med mycket nytänk, härligt framförande av låtar och gott svängigt spel!”, ”För deras enastående och kreativa bidrag till folkmusiken. De är två rutinerade folkmusiker och riksspelmän som, med sin djupa förkärlek till det råa, klangfulla och omstämda, skapar en musikalisk upplevelse som både fängslar och berör. De spelar på fioler som Anders själv har byggt, med plattare stall och greppbrädor för att möjliggöra spel på dubbla strängar och framhäva stora, kraftfulla klanger. Fiolernas unika stämning ger musiken ytterligare djup genom att strängarna klingar med och skapar större klangvärldar. Karin adderar dessutom ytterligare dimensioner genom sitt spel på viola d’amore, och Anders för in traditionell karaktär med säckpipa. Tillsammans levererar de ett uppslukande musikaliskt samspel som tar publiken med på en resa fylld av klanger och känslor. Deras nyligen släppta skiva är ett bevis på deras livslånga, kreativa och innovativa arbete inom folkmusiken. Denna duo har en unik förmåga att förvandla varje framförande till en oförglömlig upplevelse, och deras passion och medryckande briljans förtjänar att lyftas fram.”, ”Denna duo är kanske det bästa exemplet någonsin när 1+1 blir så mycket mer än 2. Vansinningt svängigt, musikaliskt och lekfullt på samma gång. Folkmusik när den är som bäst helt enkelt!”, ”Det går inte att sitta still när de här två briljanta mästerspelmännen lägger stråke mot sträng ihop. Sjukt bra driv i spelet! Jag kan ofta sakna polskornas ursprung som dansmusik hos dagens folkmusiker. Inte här, de är så rasande samspelta och det suger tag i fötterna så även den som aldrig dansat nånsin får lust.”, ”För ett jäkla driv och samspel!”
Olle Pelayo Lind – ”Olle Pelayo Lind är unik med att spela flamencosång med sitt munspel, både när det gäller spel för flamencodans och instrumentalt. Han är även en grym musiker inom andra genrer, både med munspel och gitarr. Olle har blivit i år finalist på den beromda flamencotävlingen Festival de Cante de Las Minas i la Unión, i Spanien, och med Olles medverkande är det första gången en skandinavisk flamencoartist kommer med i semifinalerna. Det är en historisk händelse ju!”, ”Multiinstrumentalist som sprider glädje och inspiration med sin musik och som skickligt behärskar både munspel och gitarr. Som lärare är han också underbar! Heja, Olle!”
Kv. Arken – ”Utvidgar befintliga horisonter och nya som man inte visste att de fanns!”, ”Kammarklezmermusik på hög och väldigt vacker nivå. Konstnärlig och berörande musik av en mycket skicklig trio i ständig utveckling och förnyelse.”
Floating Sofa Quartet – ”Ett otroligt band som både spelar traditionell men också nyskriven musik. Både svängigt och vemodigt.”, ”Ett otroligt band som både spelar traditionell men också nyskriven musik. Både svängigt och vemodigt.”, ”Floating Sofa Quarets pan-nordiska sammarbete firar 10 år nästa år! Med deras unika instrumentering skapar de gränslös musik starkt rotat i traditioner från hela norden. fyra kritikerrosade skivor från under bältet och en femte på väg!”
Tania Naranjo – ”En musikalisk explosion som känns i kropp och själ som berör djupet ♥️”, ”Begåvat o färgstarkt”, ”För hennes enorma spännvidd både språkligt, musikaliskt och framförande”, ”Hon är kreativ med sin musik, vackert röst och en bra musiker.”, ”Jag vill föreslå Tania Naranjo för hennes fantastiska skiva Rosor! ”, ”En innovativ och inspirerande artist som fortsätter att utforska nya musikaliska territorier. Hennes musik är både djup och lättillgänglig, och hon har berört publik världen över med sin passion och sin talang.”, ”Bjuder på en stor upplevelse med färgstarka musiker som både kan göra tangons stora och intensiva utryck samt de små lekfulla detaljerna rättvisa. Håller en mycket hög internationell nivå och utvecklas ständigt.”, ”Tania är en riktig värsldartist: en genuin musiker som välxlar mellan olika rytmer, kulturer och blandar gärna musik från hela världen. Hon är inte rädd för att utvecklas och hitta hennes egna vägar Hon är en fantastisk pianist, kompositör och har en underbar röst.”
Orquesta Tangarte – ”En av Europas kanske världens bästa tangoorkester”, ”Stark, varm, tänkvärd och helt underbar musik. Fantastiskt samspel!”, ”Enastående orkester som för en Argentinska Tango musiken vidare”, ”Nu är det dax för den virtuosa tangoorkestern Orquesta Tangarte att få priset.”, ”Tangarte har med utsökta musikarrangemang på ett inkluderande sätt inbjudit till att Malmös och Sveriges levande tangokultur berikats och spridits !”, ”Med stor känsla för den traditionella argentinska tangomusiken har Tangarte i mer än 25 år utvecklats till en orkester som ger allt.”, ”En fantastisk orkester som med en enastående musikalitet, glädje och lyhördhet förmår förmedla tangons innersta väsen”, ”Bjuder på en stor upplevelse med färgstarka musiker som både kan göra tangons stora och intensiva utryck samt de små lekfulla detaljerna rättvisa. Håller en mycket hög internationell nivå och utvecklas ständigt.”, ”De är, enligt mig, Sveriges enda tango-orkester som verkligen satsat på att bli bra på att spela även till dans! De rullar ut den röda musikmattan som vi dansare får dansa på. Lyxigt att vi har dem i Sverige!”, ”Tangarte förtjänar att bli årets artist för sitt genuina och långvariga engagemang i att sprida argentinsk tango och skapa kulturmöten som sträcker sig långt bortom scenen. Sedan starten 1999 har Tangarte blivit en central del av den svenska tangoscenen och tagit sig till hjärtan både på hemmaplan och internationellt. Deras passion för att förena människor genom tangons uttrycksfulla språk är tydlig i varje framträdande, där de skickligt förmedlar både tangons smärta och dess passion. Varje uppträdande är en inbjudan till att uppleva en tangoresa från milongas atmosfär till mäktiga konsertsalar. Med samarbeten med symfoniorkestrar och internationellt erkända musiker visar Tangarte en mångsidighet och dedikation som har inspirerat nya generationer att upptäcka och älska tangon. Genom sitt arbete har de inte bara fört in den argentinska tangon i svensk kultur, utan även gjort Malmö och Sverige till en självklar plats på världens tangoscen.”
Afra Rubino – ”Briljant gitarrist som gör många häftiga musikaliska projekt, inte minst The Midnight Andalusians!”, ”Fantastisk flamenco gitarrist”
Fredy Clue – ”Ur Lira Musikmagasin: ”En lekfull musikalisk färd där pop, folkmusik och electronica möts i Göteborg”. Väl värd en utmärkelse!”
Josefina Paulson – ”Tre soloalbum på två år. Två skivor i samarbete med några av Europas starkaste kvinnliga röster. Egensinnig duoskiva med en basist. Folkmusikaliska inslaget på mello -live och i SVTs luciamorgon.”, ”Imponerar med flertalet projekt och samarbeten med artister från hela världen. Är personligen mest imponerad av samarbetet i Den långa vägen till nu. Där hon är initiativtagare till projektet. Har aldrig tidigare hört flamencopolska. Vet att det finns flera projekt, bla nordiskt samarbete. Ett flertal inspelningar solo och med olika konstellationer har getts ut och kommer att lanseras under året.”, ”Strålade musiker med ett svårhanterligt instrument.”
Livet Nord – ”En fantastisk musiker med många strängar på sin lyra.”
Kalejdoskop Trio – ”Nyvinnande och passionerad ♡♡”,