Årets Barn och Unga

Priset går till t ex verksamhet, projekt eller artist som utmärkt sig i arbetet med barn och, eller unga

Parizad – ”Parizad lyckas fånga barns och även vuxnas intresse för andra kulturer. Genom en smittande glädje i framförandet och med högsta musikaliska kvalitet lyckas Parizad få barns ögon att tindra. Där finns en berättarteknik som med sången och musikens hjälp ger lyssnaren en varm känsla och nyfikenhet om deras ursprung.”

Kollo i Tobo – ”Eric Sahlström Institutet lägger stor vikt vid arbetet med ungdomar. Musik- och danslägret ”Kollo i Tobo” tar barn och ungas lust till musik på allvar. På kollot får alla deltagare möjlighet att spela både fiol och nyckelharpa, såväl nybörjare som mer erfarna. Här får deltagarna möta, spela tillsammans med och inspireras av några av Sveriges mest namnkunniga musikpedagoger.”, ”Ett Kollo som vågar utmana normen om vad folkmusik kan vara. En plats för lek och lust för alla unga.”

ULV – ”Med Storis och Limpan som ciceroner har ULV blivit en självklarhet för ungdomar som vill spela folkmusik tillsammans i upplandsregionen.”, ”I Uplands Låtverkstad (ULV) samlas uppländska ungdomar mellan ca 12 och 19 år för att spela folkmusik tillsammans med de karismatiska ledarna Magnus ”Storis” Holmström och Tomas ”Limpan” Lindberg. Att se dem ha konsert är mycket medryckande! Att få vara en av gruppens medlemmar måste vara otroligt inspirerande. Trots att de är så unga verkar det inte finnas några begränsningar: ULV spelar både till dans och har haft konserter tillsammans med bland andra Väsen, Hoven Droven och FAB-Folk All-In Band.”

Pari Isazadeh – ”Pari Isazadeh, sångerska, poet, barnpsykolog som under flera år har jobbat ihärdigt med att göra olika kulturer tillgängliga för barn på barns nivå. Med sprudlande värme, entusiasm, energi och kärlek till barn introducerar hon kulturer från olika länder (Sverige, Iran, Bulgarien, Afganistan,…) genom musik och storytelling. Hennes barnföreställning ”Mattväverskan och den flygande mattan” har under flera år önskats och spelats på många skolor, barnsjukhus och flyktingsförläggningar. Denna barnföreställning som hon gör med sin grupp Parizad bestående av fem fantastiska kvinnliga musiker har varit och är fortfarande aktuell för ”Kultur i vård” och ”Musikaliska”. Denna föreställning har blivit regisserad av en känd operaregissören som ett pris Pari Och hennes grupp Parizad vann i en tävling arrangerad av ”Musikaliska”. Pari gör ett stort och värdefullt arbete och hon har blivit uppmärksammad internationellt bland annat Voice of America, BBC och Deutchewelle haft intervju och program med henne. Dags för Sverige att uppmärksamma Pari Isazadehs högt konstnärliga, kulturella och antirasistiska insats för alla våra barn oavsett ursprung och hudfärg!?”

Mittfolk – ”Mittfolk är ett folk och världmusikband med gymnasieundomar från hela Västernorrland och är en del av Scenkonst Västernorrland. De är ett så himla bra band på många vis. Dels har de en så underbar energi på scenen och spelar precis så svängigt att man helt enkelt inte kan sitta stilla. De är ute och spelar mycket i Sverige och lokalt. Dels är det en underbar inkörsport till folkmusik. Många tidigare bandmedlemmar utbildar sig vidare inom folkmusik och startar egna band, t ex Bjäran och Duo Systrami. De fantastiska musikaliska ledarna för bandet är Göran Månsson och Daniel Ek. Bandet får också ha workshops med etablerade artister, t ex Olov Johansson och Catriona McKay, Anders Hagberg, Jaerv, Goodbye Girls. Det är underbart att de unga musikerna får chansen att inspireras och uppmuntras av dessa gästartister. Mittfolk är helt enkelt på en undomssattsning som är ovärdelig för framtidens folkmusik.”

Anna Rynefors / Bockarna Bruse – ”Bra och nyskapande barnteater med mycket folkmusik!”

Folkungar – ”Ensemblen med Eiwor Kjellberg, Ian Carr, Anders Kråkan Ågren och Tuva Modéer fortsätter sina bedrifter och firade 5 år som turnerande grupp 2017. De har under denna tid mött drygt 25000 barn i skolor. Med respekt för tradition och med ett samtidsanpassat och lekfullt tilltal fungerar de lika bra som integrationsprojekt, för normalstörda som för personer med funktionsvariationer.”

Skåne Folk Youth Ensemble – ”Without SKYFE the opportunities for young people to practice folk music, song and dance on a continuous basis would be non existent. Through SKYFE they keep local traditions alive as well as learning about other folk music styles and draw inspiration from contemporary artists at various gigs. ”

Reza Rezaie – ”Reza Rezaie skriver och tonsätter egna texter om Mänskliga och Kvinnors Rättigheter. Reza framför sin musik på olika scener som Studiefrämjandet, SAKs årsmöte, i Ung i Sverige och Ung i Sverige – Skånes manifestationer, i sociala medier….Reza sprider hopp och kärlek med sina texter!”

Folkkollo – ”Folkkollo/Popkollo Folkmusik verksamhet är den viktigaste för en mer inkluderade och medmännskligare genren. Deras läger för unga tjejer och transpersoner är livsviktiga för barn/unga så väl som för ”genren”. Det är en rättighet för barn att få uttrycka sig genom musik, se Barnkonventionen. Till sist: Se alla motiveringar under bla Årets Arrangör.”

Ninni Carr – ”En eldsjäl i ordets rätta bemärkelse. Ninni har med aldrig sinande entusiasm och energi spridit skånsk folkkultur till barn och unga i åratal. En traditionsbärare utan motsvarighet som genom sina insatser lagt grunden för en aktiv folkmusik och -danskultur i södra Sverige.”

Dinn Dinn Bulo – ”Fantastisk musikteatergrupp som med grym energi framför spännande sagor som går hem hos både barn och vuxna. Pedagogiskt, roligt och smart!”

Åsa & Petter/Rep och randigt – ”De ger oss tillgång till några av nycklarna till kulturporten! Innanför dörrarna till deras föreställning väntar en upplevelse som lockar både vuxna och barn att bli mer kreativa. Med enkla medel gör de en hel show. Det må verka enkelt utifrån rekvisita men man blir snart varse att de arbetat mycket med att göra en inbjudande och modern föreställning och arbetat både med en tilltalande atmosfär, tydlighet, könsroller och vikten av att vara närvarande här och nu. Det som uppstår är en fin publikkontakt, och det med såväl ung som gammal. Åsa&Petter inspirerar till att få ALLA att leka mer i vardagen, att våga prova, att leda andra och få dem att förstå vad man menar-och kanske också ändra sig. Föreställningen också en känsla för vad mycket det kan ge att dela en upplevelse med andra. Den visar oss också vad mycket som finns tillgängligt trots att vi inte använder orden och talet. Att kunna göra sig förstådd trots att man ännu inte hittat språket t.ex.  Inte bara en barnföreställning utan också ett verktyg och bra exempel för integration och generationsöverskridande nöjen!”, ”Föreställningen är inspirerande och inkluderande. Föreställningen är en visserligen inövad men ändå spontan saga med utgångspunkt i det som händer, det som visar sig i stunden. Åsa och Petter visar hur roligt man kan ha med det som råkar finnas till hands. Utan pekpinnar och sensmoral fungerar föreställningen som inspiration till mycket goda processer – såhär kan du göra med saker du träffar på och tillsammans med andra. Föreställningen förmedlar ett spännande innehåll, den bärs av enkla folkmusikaliska melodier, av rytm och rörelse och den fungerar oavsett publikens språkkunskaper. Åsa och Petter har spelat föreställningar för mycket små barn och för barn i Tyskland och barn i Sverige utan kunskaper i svenska. Det fungerar! ”, ”Deras föreställning Rep & randigt har spelats och kommer spelas i hela Sverige och Tyskland. Många skratt och leenden har publiken fått av föreställningen som tilltalar alla, barn från 1 år till vuxna. Publik som inte kan de talade språket. Folkmusiken har en central del i lekfullheten och delaktigheten. Folkmusik för de allra yngsta med ett lättsamt tilltal i en utmanande värld behövs just nu”

Paraden / Var ska vi odla våra morötter – ”Livliga och roliga föreställningar där barnen får följa med på svindlande äventyr med mycket skratt och tokigheter. Välskrivet och med trollbindande musik som förstärker föreställningens känslor. Professionellt utfört! Paraden skriver sina egna föreställningar med både manus och egenkomponerad musik/sånger. Deras andra föreställning ”Var ska vi odla våra morötter?” är en uppföljare av den tidigare där karaktärerna ”Haren och Sköldpaddan” återanvänds, något som varit väldigt uppskattat av de barn som sett båda. Denna föreställning har bl a spelats för över 500 Helsingborgsbarn mellan 3-5 år. Jag tycker det är viktigt att lyfta och stötta arbetet för frilansmusiker att barn också har rätt till hög kvalitet av musik. Den här duon jobbar på i vått och torrt.”, ”En humoristisk spännande föreställning med häftig musik, som fångar både unga och gamla åskådare och lockar till skratt och eftertanke”

Carolina Calderon Sanchez – ”För sin musik och sitt engagemang och inspiration för unga ensamkommande barn och andra”, ”Hon har sedan 2015 jobbat med flyktingbarn och ungdomar och med musik hjälpt dem att må bättre och även skriva egen musik. Det är många unga som på detta vis fått tillfälle att spela och sjunga och visa sig. Hon arbetar i stort sett varje dag med detta och utan henne hade det inte varit möjligt.”, ”Carolina Calderon engagerar sig med nyanlända barn och ungdomar och inspirerar dem till att sjunga sin musik och använda sin röst och förmedlar frihet och mänskliga rättigheter”,”För hennes exemplariska gränsöverskridanden.”, ”Hennes målmedvetna arbete för barn och unga musiker sprider stor glädje och delaktighet ”, ”Hon hjälper barn och folk från andra länder med sin musik och kärlek”, ”Tycker att hon engagerar sig i barn och unga som kommit till Sverige inom musiken som hon verkligen brinner för. Är ute och sjunger mycket. Bara höra hennes röst ger gåshud.”, ”Våra ungdomar och barn är de viktigaste i dagens samhälle. Det är viktigt att vi förser våra unga att växa upp till en bra framtid och bort från all krig vi har fått se i vår historia. Det är de unga och barnen som är framtiden!”, ”Outtröttligt arbetar hon med barn och ungdomar både i skolans värld och med nyanlända flyktingar. Hon är en kämpe och en sann inspiration för dessa barn och ungdomar och en verkligt stor hjälp för deras integration i samhället. Tack vare sin egen erfarenhet av att själv vara invandrare här i Sverige så når hon fram till dessa unga på ett fantastiskt sätt.”, ”Carolina jobbar helt ideellt för att nyanlända barn och ungdomar ska ha en plats i det svenska samhället. Detta genom deras musik och röster. Låtar som handlar om frihet, mänskliga rättigheter och hoppet för en bättre värld.”, ”Jag tycker att hon jobbar med barn och ungdomar . Hon är bästa att kontakta med barn och ungdomar.”

Folkungagillets barndans – ”Från att i många år inte haft någon barnverksamhet i föreningen har två barndansledare 35 barn i åldern 2-8 år i tre olika grupper som dansar och rör sig till musik av olika genrer. Kurserna blir snabbt fulltecknade via nätet och det står barn i kö för att få vara med. Barndansledarna (Lina och Maria) gör detta för att de vill ge dagens barn och unga samma upplevelser som de själva fick som barn. Den glädje, energi och kunskap de båda sprider till barnen är enorm. De vill att barnen ska känna gemenskapen i föreningslivet med dansen och musiken som gemensam verksamhet.”

Khala Uma – ”Gruppen har arbetat under 30 år med att föra ut musik från Bolivia till barn”, ”Khala Uma –Entusiasm. Ovanligt inslag i svenskt musikliv. Khala Uma förenar musik och kultur och förmedlar det på ett inspirerande sätt för alla åldrar på ett samtidigt proffsigt, lekfullt och interaktivt sätt. För aldrig sinande tro på att vi alla kan göra något. För hög kvalitet och inspiration.”, ”fantastiskt engagemang”, ”Väldigt bra grupp med mycket erfarenhet som delar med sig av sin fantastiska musik för barn och unga! Deras gränsöverskridande musik bygger broar, utbyter kulturer och ger stöd och glädje! Under 2017 var Gitte Pålsson från Khala Uma på turné i Argentina och Bolivia. Där delade hon med sig av musiken och sin kunskap kring musik, samt utbytte musik och erfarenheter med elever och lärare bla i skolor, medier och på scener. Khala Umas musik gjorde stort intryck”, ”Ingen grupp har som denna under 30 år spridit glädje och kunskap om andinsk musik och kultur över hela Sverige, främst för barn men också för alla åldersgrupper.”, ”Fantastiska”, ”Entusiasm. Ovanligt inslag i svenskt musikliv”, ”Khala Uma förenar musik och kultur och förmedlar det på ett inspirerande sätt för alla åldrar på ett samtidigt proffsigt, lekfullt och interaktivt sätt. De är värda årets pris efter sitt musicerande som pågått i 30 år!”, ”För aldrig sinande tro på att vi alla kan göra något. För hög kvalitet och inspiration.”

Änglar Kör Malmö – ”Nyanlända barn från olika länder som ger oss genom deras oskyldiga röster hoppet för en bättre värld ”, ”Underbara nyanlända barn som sprider hopp om att världen ska bli bättre”, ”Samstämmigt stor musikalisk inlevelse förmåga förenar barn i musik med rötter från olika delar av världen”, ”Ett engagerat musikaliskt samarbete som förenar musiken för frihet och mänskliga rättigheter”

Varieté Velociped – ”Lekfullt, experimentellt och underbart”

Folk You – ”För att de ge unga musiker möjlighet att synas och för att de gör folkmusik tillgänglig för alla. ”, ”Unga folkmusiker som drar igång ny verksamhet för unga folkmusiker. Entusiasm, idérikedom och mod gör att det här är en organisation som på kort tid etablerat sig som en seriös och ambitiös aktör med fingertoppskänsla som inte tvekar att testa nya grepp för att nå resultat.

Förslagsmöjligheten stänger 15 februari. Förslagen är rådgivande när juryn då lägger sina förslag och nominerar sina favoriter.