ÅRETS HEDERSPRIS:
Detta pris tilldelas en individ eller aktör som med sin gärning bidragit till att de traditionsbaserade kulturarven inom musiken och/eller dansen lever och utvecklas. Pristagaren offentliggörs under galan men inga nominerade utses.
LENAJONSSON – ”Kombinationen av Lenas enastående spelglädje, utstrålning, scennärvaro och hantverksskicklighet har gjort att Lena har blivit en folkkär folkmusiker som väl förtjänar hederspriset.”
ESBJÖRN HOGMARK – ”Esbjörn Hogmark är en av våra stora nyckelharpspelmän och -pedagoger och en nyckelharpans fanbärare sedan mer än 40 år. Han är också en av de främsta instrumentbyggarna i landet, och hans nyckelharpor hålls högt av artister och spelmän i alla generationer. Esbjörn förmedlar också sin kunskap vidare till nya generationer på otaliga byggkurser, inte minst på Eric Sahlström Institutet. Esbjörn och hans passion för den uppländska nyckelharptraditionen ligger bakom tillkomsten av Eric Sahlströms Minnesfond och Eric Sahlström Institutet, men också det praktverk om nyckelharpan som utkom häromåret och att regeringen nu ansökt hos Unesco om nyckelharpans nätverk som en del av det immateriella kulturarvet. Ett livsverk för folkmusiken som förtjänar stor uppmärksamhet och uppskattning. ”
LARS-ERIK LÄRNEMARK- ”Lars-Erik är en doldis i världsmusiksammanhang, men en bland artister känd arrangör i Västmanland, i gruvstaden Norberg. Han fanns redan med i Skinnskattebergs Folkhögskola på mitten av 80-talet , då Ale Möller m fl stakade ut linjerna för RFoD och Falu Folkmusik-festival, och han skrev om dessa framtida linjer i Folkhögskolornas tidskrift. Som konsertarrangör av världsmusik i Norberg, med stora publika framgångar, (i många år samarbete med Västmanlandsmusiken), som skivproducent, som musiker från 70-talet, som skribent och som utgivare av en CD-bok om visor runt gruvan, så har han i 40 år oförtrutet givit Världsmusiken kropp och själ. Han har dessutom lyft fram en lokal berättar- och vistradition runt gruvan. 1997 kom boken och Cd-n På möra då kutar hä ja te gruva (Klingande tidsbilder från Norbergs Bergslag) ett projekt som innehöll 50 radiokvartar med världsmusik med 100-talet musiker. Men inte bara det. År 1999 var Lars-Erik med och startade den modell för konsertsamarbete med kommunerna som Västmanlands-musiken har arbetat med sedan dess. Mottot var att ’hela världen ryms i en liten by’, och oförtrutet jobbande inom området har varit medlet. ”
SOFIA SANDÉN & MARIA JONSSON – ”Sofia och Maria har under snart åtta år turnerat runt hela Sverige med sin barnföreställning Långt bort i skogen. De har träffat tusentals barn som genom föreställningen har fått följa med till fäboden, höra hur man kular och lockar på djuren, lära sig hur man kokar messmör och hur man dansar fäboddisco, allt inramat av liveloopad och svängig musik. Sofia och Maria har med stort hjärta och engagemang delat med sig av ett kulturarv, kvinnohistoria och musikhistoria till skolbarn runt om i Sverige.”
ERIK RONSTRÖM – ”Erik Ronström och Jon Magnusson grundade Folkwiki december 2007. Sedan dess har den använts flitigt av musiker och musiklärare över hela världen. För den som är intresserad av svensk folkmusik är det en skattkista med sina över 5000 låtar. Wikin har hjälpt till att sprida den svenska folkmusiken i hela världen på ett lättillgängligt och användarvänligt sätt. Erik förtjänar verkligen ett hederspris för denna gärning! ”
ROSTAM MIRLASHARI – ”Ord går inte att förklara hur mycket Rostam Mirlashari gjort för folk & världsmusiken här i Sverige. Med sin otroliga, hjärtskärande röst är han en av våra främsta folkmusiker och dessutom en traditionsbärare av den baluchiska musiktraditionen. Rostam brukar alltid i sina konserter berätta att han med musiken ständigt vill ’förkorta avståndet mellan himlen, människan och jorden’. Detta är något som han gör både som artist men också som konstnärlig ledare för föreningen Farhang som jobbar för spridning av och kunskap om folk- och världsmusik, samt förståelse och glädje genom möten mellan olika traditioner och kulturer. Föreningen organiserar konstnärer, författare, musiker och allmänt intresserade av frågor kring kultur, identitet och kreativitet i en värld präglad av globalisering, diaspora och kulturell mångfald. Rostam har inspirerat så många, inklusive mig själv, till att arbeta för att med kulturen bryta barriärer, och skapa en bättre värld. Det han har gjort med sitt konstnärskap som folkmusiker och även som producent, är ovärderligt, både på lokal nivå i Järva/ Stockholm, men också nationellt och internationellt. En definition av act locally- Think globally. Han har fått oss att tro på alternativa möjligheter.”
VANJA MODIGH – ”Komposition som ge tankar vingar och sinnet lugn. Sjunger de som om tiden står stilla. ”
FRÄNDER & SUTARI – ”Det svenska bandet FRÄNDER (Uppsala) baserad på svensk och estnisk folkmusik genomförde ett samarbetsprojekt med den polska trion SUTARI vars östeuropeiska (Polen, Bielarus, Ukraina) röster skapar en mix som annars inte hörs i den svenska folkmusikvärlden.”
JOHAN VON FRIEDRICHS BAR BRASIL – ”Konsert-, klubb- och karnevalsarrangören Bar Brasil fyller 30 år 2023. Med små medel och i stort sett oberoende av statliga och kommunala bidrag har Johan von Friedrichs lyft den brasilianska och latinamerikanska musikkulturen in i finrummet. Kronan på verket var väl när Gilberto Gil bokades 2004 (då han var Brasiliens kulturminister) och året därpå fick Polarpriset. Med fingertoppskänsla har han fått hit världstjärnor och spännande utländska akter som inte alltid har haft vägarna förbi Skandinavien. Med stor värme och kärlek arrangerar han årligen norra Europas största inomhuskarneval i Stockholm som aktiverar drygt 120 artister från hela Sverige inför en publik i åldrarna 18–90 år. Johans betydelse för den brasilianska och sydamerikanska musikkulturen i samklang med det svenska musiklivet de senaste 30-åren är storartad och förtjänar att uppmärksammas”
LENA WILLEMARK – ”En förebild och en unik röst som berör samt en kompositör med tydliga rötter som tar folkmusiken in i samtiden. ”
ETHNO – ”På trettio år har världsmusikprojektet Ethno vuxit från ett festivalinslag i Falun till ett världsomspännande fredsprojekt med musikläger i mer än 40 länder. Till Ethno Sverige har under årens lopp kommit unga deltagare från mer än 80 länder. Det går inte att överskatta betydelsen av detta musikprojekt där unga människor lär och lär ut sin musik, växer som människor och musikanter samt skaffar sig vänner för livet. Ett projekt som mer än någonsin behövs i dessa tider. Tack Magnus Bäckström, Falun Folkmusikfestival, Rikskonserter och Folkmusikens Hus som sett till att Ethno överlevt och vuxit till vad det är idag!”
FREDRIK POM-POM BENGTSSON – ”Jag vill nominera Fredrik Bengtsson som producent och skivbolagsdirektör. En person som oftast inte står i strålkastarljuset i denna roll, jobbar i bakgrunden, för att lyfta fram och tillgängligöra folkmusik via sina skivbolag. Fenomenal på att skapa en miljö där spelmannen/artisten känner sig i stämning att skapa den finaste musiken, med lyhörda öron vägledan, med fenomenal kunskap om ljudlandskap som värnar den kärva, skira varma och ibland den brutal klang som krävs för att spelmansmusiken ska gå igenom den plastbiten själva Cd är- och plaseras i stolen bredvid lyssnaren. Fredrik, alltid med omtanke om artisten- men aldrig synlig- förtjänar en rungande applåd för det STORA arbete han gör för att musiken ska nå en stor publik i sina hundratals produktioner- där han är en möjliggörande för nya artister som vill ge ut sina första alster – och att lyfta de smala – men otroligt viktiga traditionsbärarna – som vanligtvis vinner priserna på en sån här gala.”
GUN-BRITT HERMANSSON – ”Gun-Britt är en eldsjäl som verkar i Västernorrland. Hon har under många år (kring 30, kanske mer?) jobbat för att få ungdomar intresserade av folkmusik bla genom att i samarbete med Medelpads folkmusikförbund anordna ’tonläger’ varje sommar på Ålsta folkhögskola. Där är (och har alltid varit) alla välkomna. Det spelar ingen roll vad du spelar för instrument eller hur länge du spelat. Det är heller ingen åldersgräns uppåt vilket gör att det alltid kommer ett antal vuxna också vilket brukar göra att det blir en väldigt fin gruppdynamik. Jag tycker att Gun-Britt är den som genom alla år sett till att ’alla är välkomna andan’ bibehållits. Hon ser alla! Hon är en förebild för en mängd unga musiker och även etablerade folkmusiker. I sommar kör hon nog sitt sista ton-läger innan hon lämnar över stafettpinnen till någon annan. Innan det tycker jag att hon är värd årets hederspris! ”
ALE MÖLLER – ”50 år på scenen, legendar ”
KAJ MAGNUSSON – ”Kaj har spenderat över 50 år på scenen med bland annat barnmusikgruppen Låt & Leklaget och Musikgruppen RAA och även skrivit mycket musik under dessa år. I år släpptes en samlingsskiva med gamla och nyskrivna låtar som ett firande av 50 år i branschen; Kajserier – inte bara små människor. Han är också varit mkt aktiv inom till exempel YTF och Musikcentrum. En person som arbetat med musik i hela sitt liv och lärt båda stora och små landet över om exotiska instrument som Kora och Bouzouki, och om toner och rytmer ifrån hela världen.”
JON MAGNUSSON – ”I 20 år har ungdomar bildat studentspelmanslag, många av dem har varit inbitna folkmusiker, men minst lika många har inte mött vår genre innan. Intensiv träning de första veckorna på höstterminen och sen bär det av till Linköping/Norrköpings folkmusikfestival. Den som kläckte idén och drev Världsmästerskapet de första åren var Jon Magnusson. Hans engagemang var avgörande! Numera är Festivalen och Studentspelmanslags VM en institution som glöder av spellust. 2023 för tjugonde gången!”
JON HOLMÉN – ”För ett outtröttligt arbete för och med folkmusiken, på scenen såväl som i kulisserna. En riktig eldsjäl i sin sanna bemärkelse!”
SARA PARKMAN – ”Att få gemene (icke-folkmusikinsatt) svensk att gå på konsert för att njuta av musik i triolunderdelad tretakt borde vara motivering nog. Men hon förtjänar det även för sina många år av arbete i ’folkmusikens tjänst’. Som folkkultur-folkbildare (t.ex. föreställningar och sommarprat tillsammans med Samantha Olanders), och för att hon alltid varit uttalat antinationalistisk och inte låtit folkmusiken kidnappas av nationalistiska krafter. Sara ’behöver’ nog inte det här priset. Hon har blivit större än vår lilla folkmusikbubbla. Men jag tycker absolut att hon, om någon, förtjänar det.”
ANNA HEIKKINEN & LÄNGTANS KAPELL – ”För sången och musiken som påminner oss alla att vi har en berättelse om vem vi är.”
ANDERS SMEDENMARK – ”Stabilaste ljudteknikern ever. En fröjd för oss på Malmö Folk att jobba med. Lugnet själv, löser allt. Och dessutom, så jäkla bra att ha vid sin sida under pandemin, alla de SUPERfina streamade konserter han fixade tillsammans med Allan Skrobe åt oss. Plus allt han gör och har gjort för Korröfestivalen. Ge honom priset!”
LOTTA JOHANSSON – ”Lotta har varit med om att skapa Stallet Världens Musik, arrangerade konserter för att skapa och förbereda Stallet och blev sedan dess första producent och chef. Idag har hon en viktig roll på Folkmusikens Hus för deras länsmusikuppdrag, som arrangör och främjare av genren. På vägen har hon också haft en nyskapande roll för folkdans på scen som medlem i Svensk Folkdansensemble och senare en av tre medlemmar i gruppen Virvla.”, ”Lotta gör ett fantastiskt jobb på Folkmusikens Hus, på Stf Bilda och som länsmusikproducent. Med sin starka förankring i folkmusiken räds hon inte att diskutera svåra frågor samt att tro på genuina idéer och nya musiker. Hon leder dessutom sitt team av medarbetare på ett föredömligt sätt och stöttar nya initiativ och idéer med hjälp av sin långa erfarenhet. Lotta är en otroligt stark och viktig kraft för den svenska folk- och världsmusiken.”
BENGAN JANSON – ”En alldeles oförskämd musikalisk begåvning som innehar stor respekt inom svenskt musikliv. Han har också ett märkvärdigt lättsamt sätt att umgås med sin publik. Bengan är totalt gränsöverskridande inom olika genrer. Grammis i kategorin Folkmusik tillsammans med Per Gudmundsson 2019, Monika Z stipendiet 2020 och KaRAMELodiktstipendiet 2021. Detta samtidigt som han 2021 står live på Nobelfesten i SVT tillsammans med Anne-Sofie von Otter och Stockholms Philharmoniker och spelar Richard Galliano. För första gången i sitt 33 åriga turnéliv turnerar han just nu ensam med sin egen förställning Under Kepsen på Bengan Janson”
SAMANTHA OHLANDERS & BYALAGET – ”Samantha Olanders har med föreställningen Landsbygdsupproret satt fokus på den ojämlikhet som råder mellan stad och landsbygd. Men inger ändå en känsla av hopp att saker går att förändra! Allt med sin och Byalagets musik som levande och stark ingrediens i föreställningen.”, ”Samantha Olanders har med sin föreställning Landsbygdsupproret satt fokus på den ojämlikhet som råder mellan stad och landsbygd. Men hoppet finns där likväl; saker går att förändra! Du och jag kan förändra! Och hela tiden finns hennes och Byalagets musik som en oumbärlig ingrediens i föreställningen.”, ”Modigt I Framkant Nydanande”
BENGT BECHE BERGER – ”Nyss 80 år fyllda gör slagverkaren, trummisen, kompositören och skivbolagsdiriktören Bengt Berger ett av sina största egna projekt Cool Funeral Beer där mycket av det han sysslat med hela sitt liv ryms. Ett jätteband med jazzmusiker/folkmusiker/världsmusiker som spelar hans musik inspirerad av musik från bl.a. Ghana och Indien där han spenderat perioder av sitt liv på att studera deras traditioner. Beche har en enorm drivkraft och musikglädje och har drivit många projekt under sin levnad. Jag väljer att citera ifrån Wikipedia för att enklast vidare försöka sammanfatta hans livsgärning: Berger har studerat nord- och sydindisk musik sedan 1960-talet i bland annat Indien och spelar tablas och mridangam. Under 1970-talet studerade han västafrikansk xylofon- och slagverksmusik i Ewe- Brong-Ahafu och Lo-Birifortraditionerna i Ghana. Berger grundade och/eller spelade från 1960-talet i grupperna Arbete & Fritid, Rena Rama, Spjärnsvallet, Archimedes Badkar, Bitter Funeral Beer Band, Stockholms Gahuklubb, Chapter Seven, Enteli, Berger-Knutsson-Spering med Jonas Knutsson och Christian Spering, Kalousch, Old School, Viltvarning, STRIKE, Grand Slam, BENT och Beches Brew. Berger driver sedan 2005 skivbolaget Country and Eastern. Han har också släppt ett otal album med spännande och intressanta musiker/artister både i och utanför Sverige. ”
MATS ÖBERG – ”Mats Öberg är en av de mest fantastiska musiker vi har i Sverige. Och hans sätt att musicera och överbrygga olika genrer och uttryck vilar i en total närvaro och spelglädje kombinerat med en sällan skådad skicklighet på sitt instrument. Det gamla slitna begreppet har ’är musik’ passar nog bättre på just Mats Öberg än många andra. Ett sant geni av sällan skådat mått! Han borde verkligen mer än många andra av många olika anledningar få hederspriset!”
ORQUESTA TIPICA TANGARTE – ”Stort talent, engagement, professionalisme og kvalitet – og de bliver kun dygtigere”
TESHOME WONDIMU – ”Mannen bakom arrangören Selam har på ett helt unikt sätt förgyllt och breddat musikscenen i Stockholm med omnejd under 30 års tid. Selam har som ingen annan tagit hit världsartister från framförallt Afrika men även andra kontinenter. Stjärnor vi längtat att få se och höra men också stjärnor vi inte visste att vi längtade efter att få se och höra. Selam stöttar också kulturutövare i andra länder på en rad olika sätt och fungerar som viktig opinionsbildare och remissinstanser när kulturpengar och insatser skall användas.Teshome Wondimu har outtröttligt byggt denna omistliga organisation från grunden och förtjänar all respekt för detta.”
MAGNUS BÄCKSTRÖM – ”Få har gjort lika mycket för att bevara – och öka – intresset för folk- och världsmusiken i Sverige än Magnus. Som initiativrik spelman från Dalarna i sin ungdom, därefter som initiativtagare och verksamhetsledare på Falu Folkmusikfestival och så idérik chef på Gävle konserthus och Uppsala Konsert & Kongress. Dessutom har han startat tidningen Lira samt inte minst världsmusiklägret Ethno som idag finns i mer än 40 länder på alla kontinenter. Magnus har vågat utmana och tänka nytt under hela sin karriär och vidgat våra vyer mer än någon annan. Fantastiskt!”
NINNI CARR – ”En eldsjäl som i många många år bidragit till att den skånska folkmusiken stått stark och levande genom alla de barn hon med okuvlig energi lotsat vidare i musiken. Utan sådana som Ninni stannar Sverige. ”
JP NYSTRÖMS – ”Jp Nyströms har under 45 år förmedlat och generöst delat med sig av den musik som de som unga fick sig till del. Gruppen har på ett föredömligt sätt verkat för att musiken, den traditionella samt det eget producerade materialet ska framföras för en bred publik. Jp Nyströms har haft en mycket stor betydelse för den norrbottniska musikens fortlevnad. De är värda ALL heder!”, ”Ett band som under 45 år spelat framförallt norrbottnisk folkmusik på stora och små scener runt om i Sverige och i världen. Ett band som fortfarande spelar till stor glädje för en bred publik! ”
THOMAS ANDERSSON – ”Thomas Andersson har som få andra förvaltat och utvecklat det västerbottniska folkmusikarvet. Med början i slutet av 70-talet reste han runt i Västerbotten för att samla in folkmusik. Thomas har genom åren bidragit till att lyfta fram folkmusiken också på många andra sätt: som medlem i gruppen Burträskara, och en mängd andra konstellationer. Under många år har han skapat enmansföreställningar där han förenat fiolspel med ett suveränt berättande på bygdemål. ”