ÅRETS UTGÅVA -25
Här är hittills lagda förslag i kategorin Årets Utgåva:
Vi belönar en utgivning, fysisk eller digital. Här går priset till en utgåva med tydlig koppling till folklig tradition, som under 2023-24 utmärkt sig genom hög kvalitet – konstnärligt, innehållsmässigt och tekniskt.
3 nominerade
Förslagsmöjligheten är nu stängd
Groupa/Kind of Folk IV – ”Ständigt lika nyfikna Groupa testar att spela spanskt och portugisiskt i sin serie Kind of Folk. Spännande möten med spanska och portugisiska musiker där gemensamma rötter och utstickande detaljer sökes, testas och utvecklas. Musik för den nyfikne med en veterankvartett som aldrig verkar tappa lusten.”
Khala Uma/Awicha – ”Awicha två versioner en på svenska en på spanska båda med inslag av aymara i båda. Det är nära enkla ord och suggestiva melodier som kollektivt komponerats av gruppen. Nära innerligt och varmt”
Lena Jonsson/Elements – ”Med albumet Elements (2023) tar Lena Jonsson trio ännu ett steg. Grammisnominering, positiva recensioner och ett bra mottagande av publiken visar att Elements motsvarade de högt ställda förväntningarna. Några låtar från Elements har snudd på blivit allspelslåtar brand yngre folkmusiker. Folkkära folkmusiker behövs!”
17 minuter folkmusik (film) – ”Mycket beröm – unik produktion, kanske den enda sammanfattningen i sitt slag på Youtube och mycket viktig folkbildning, är några av publikrösterna. 32.064 visningar idag 3 nov.”
Flach & Østerby/Ude av mine händer – ”Med en luftig och skir känsla som är närmast beroendeframkallande bjuds lyssnaren in i en värld av kompositioner fyllda av eftertanke. Flach | Østerbys debutalbum är någonting alldeles speciellt. Albumet är en resa genom ett brett känslospektrum som spänner från sorg till extas och jag kan inte få nog!”
Mats Thiger/Trollet i släkten – ”För en gedigen kompositionsgärning från 1984 fram till dags dato som under 2024 sammanfattats i ett trevligt, underhållande och samtidigt seriöst format i samband med ett personligt 60-årsjubileum. Att folkmusik hör intimt ihop med dans framgår som en röd tråd för lyssnaren eller för den som tar till sig kompositionerna via notboken. Detta förtjänar utmärkelsen Årets Utgåva på Folk och Världsmusikgalan 2025! Mats Thiger är en gedigen traditionsbärare och riksspelman som livet igenom komponerat en lång rad finurliga och svängiga låtar med traditionen och dansfokus som bas, mest för fiol men även för durspel. Dessa är nu utgivna i jubileumsformat med hela sextio av dessa alster på tre st CD-skivor. Till utgåvan hör dessutom en prydlig notbok med tillhörande anekdoter om låtarna samt några ”bonuslåtar” av Mats barn, som även de för traditionen vidare.”
Anders Rosén & Jonas Åkerlund/Enda trösten – ”Anders Roséns och Jonas Åkerlunds pågående projekt med att spela in samtliga låtar efter, och med anknytning till spelmannen Lejsme Per Larsson är en unik och ytterst viktig utgivningsserie. I cd’n Enda Trösten har de kommit fram till nr tre. I deras spel, både i solo och samspel, finns här en väl underbyggd kunskap kring uppförandepraxis. Och texthäftet är rikt på berättelser som ger musiken en god tidsbild. ”
Emma & Ellika/Väder – ”Efter att ha spelat ihop i över 20 år kom äntligen deras första skriva. Mycket egenkomponerat material ”
Susanne Rosenberg/Koraler – ”En fantastisk stämningsfull skiva som bjuder in lyssnaren till det variationsrikedom som finns i en ensam röst.”
Vera Vinter/Det handlar om träd – ”På albumet lyfter Vera Vinter fram hembygden med värme, humor och allvar. Inspirerad av byn hon växte upp i (femton invånare, fem gårdar och en stor djup sjö) skapar hon ett album med poetiska texter och musik som påminner oss om livets essens. Produktionen är akustisk och instrumenteringen sparsam med sång, gitarr, fiol och enstaka fågelkvitter. Albumet är producerat av Vera Vinter tillsammans med Hanna Ekström och Elin Rosenberg. Låten Paris från albumet blev utvald av internationella Putumayo Discovery program och exponerades via deras webb, sociala media och spellista till en världspublik under våren 2024.Vera Vinter debuterade 2012 med albumet Idyll. Hon har släppt fem fullängdsalbum och turnerat med artister som Emil Jensen, Rikard Wolff med flera. I Vera Vinters musikaliska universum möts visa, folk och alternativ pop med text på svenska och dialekt. Recensenter har beskrivit henne som ”En sann berättare” och uppväxten i Norrbotten är ett fundament i hennes texter om handfasta ting som träd, hus och jord men också det mer odefinierbara som sorg, längtan och vad det innebär att vara människa. Live använder hon röst, gitarr och loop-pedal för att skapa hypnotiserande klanger varvat med personliga monologer i en avskalad scenkonstupplevelse där rösten och berättandet alltid står i fokus.”
Mirja Palo/Riegádahttin – ”Mirja Palos debutalbum är en kommentar till förlossningsvården där kvinnor fråntas makten över sina egna födslar. Albumet speglar också hennes egna rädslor inför att inte hinna till sjukhus inför sin tredje förlossning. Med texterna, musiken och ljudvärldarna på albumet lyfter artisten fram förhållandet mellan den gravida kroppens utsatthet och livmoderns oerhörda kraft och belyser kvinnors förlossningsupplevelser nu och genom tiderna på ett sätt som inte gjorts i svensk musik tidigare. Inspiration har Mirja hämtat ur sina egna upplevelser och litterära verk och folklivsskildringar från norra Sverige. Albumet är en konstnärligt djuplodande resa där lyssnaren under tio låtar får uppleva kvinnors förlossningsberättelser ta plats i konstens universum. Kantele i kombination med Mirja Palos röst är de centrala elementen i musiken.”
232 Strängar/Funnet – ”Ett jubileumsalbum som firar duons 10 år med 10 nya spår fullspäckade med både traditionell och egenkomponerad folkmusik! Här får man sött och salt, glada melodier som får det att spritta i bena och får en att kvickt leta upp ett dansgolv och låtarna i vemod som får en att tillkalla skog och berg, sluta ögonen och sjunka in i tankarna. En duo med ett unikt sound, svängigt, dansant, skickligt spel och vackra harmonier!”, ”Stämningsfull njutbar musik”, ”Ett jubileumsalbum som firar duons 10 år med 10 nya spår fullspäckade med både traditionell och egenkomponerad folkmusik! Här får man sött och salt, glada melodier som får det att spritta i bena och får en att kvickt leta upp ett dansgolv och låtarna i vemod som får en att tillkalla skog och berg, sluta ögonen och sjunka in i tankarna. En duo med ett unikt sound, svängit, dansant, skickligt spel och vackra harmonier!”
Hedin & Meidell/Prowinciale – ”Jag älskar gränslandet mellan folkmusik och ”tidig musik”. Hedin & Meidell är så nyanserade och samspelta. Varenda betoning (och obetoning) ligger precis på rätt ställe, barockfiolen svävar och nyckelharpan är fyllig. Man får lust att dansa och lust att närlyssna, många gånger.”, ”En utmärkt inspelning med lokalt fokus på Växjö med omnejd under 1800-talet. Man framför dansant musik på ett känslomässigt/berörande sätt.”, ”En stjärna i folkmusikvärlden som förtjänar mer glans bland gemeneperson. Albumet lika mycket lek som briljans och det sprider en med lycka.”
Petter Alatalo/Dumskallarnas vind – ”Man är ung, man är en drömmare. Man har Tornedalen i blodet, punken i hjärtat, ruset i skallen. Man far iväg ut i stora världen utan varken adress, inkomst, pengar eller framtid. Världen är stor och längtan är ens bästa vän. Sen blir man vuxen, flyttar hem, man blir pappa, det kommer konsekvenser. Och i det skrivs musik: albumet Dumskallarnas vind släpptes 2023 på Supertraditional och är musikern Petter Alatalos solodebut. Petter Alatalo är en spelmansson bördig från Norrbottens kustland med folkmusiken som grogrund och med den svenska vagabonddrömmen som gyllene krona. En konstnär som efter medelålderns inträde samlat livets skärvor och prismor till ett album om förlust, sorg, skilsmässa. En dyster och dramatisk guldklimp till album som sätter ord på verklighetens konsekvenser i nådens år 2024.”
La liga Habanera/ – ”Kubanskt sväng blandat med souliga harmonier. Sväng och traditioner i en ny Combo. Vamos pa la Calle med La liga Habanera”.
Ale Möller/Andras – ”Efter mer än 50 år av turnérande världen över, ett femtiotal egna album i ryggen och fler än 1200 registrerade kompositioner hos STIM, släppte hyllade multimusikern Ale Möller 2024 för första gången en platta enbart med tolkningar av andras låtar. Ale: ”Jag trodde väl aldrig att jag skulle göra en cover-platta, men det här känns både nödvändigt och väldigt roligt! Av alla de tusentals låtar som jag spelat genom åren är det nämligen vissa som envist kommit tillbaka och pockat på att spelas. Efterhängsna stalkare som attackerar bakifrån, och som jag nu bestämt mig för att gå i närkamp med.” Under några intensiva dagar träffades Ale Möller och vännerna Mats Öberg och Olle Linder i en lånad sommarstuga för att spela in några av dessa ”efterhängslen”. Musik av George Harrison, Evert Taube, Jim Morrison, Ravi Shankar, Lennon McCartney, Timas Hans m fl. i starkt personliga och egensinniga tolkningar. Att försöka räkna upp alla priser och utmärkelser Ale Möller fått är lika omöjligt som att lista alla instrument han behärskar. Mångfaldig Grammis-vinnare, legitimerad legend och professor. Han har mottagit både kungliga medaljer och regeringens export-hederspris och är en internationellt uppmärksammad artist med stjärnstatus världen över. Han tilldelades 2014 den forne Beatles-producenten George Martins prestigefyllda Sir George Martin Music Award och den tunga utmärkelsen Lifetime Achievement Award delar Ale Möller som första artist i Norden med namn som Bob Dylan, Pete Seeger, Odetta, Joan Baez och Harry Belafonte. Oavsett genre arbetar sig Ale Möller in i källkoden av den musik han möter och han erhåller en närmast unik legendstatus för hur han vidgat folkmusikbegreppet i decennier.”
Hanna & Robin/Gibraltar – ”Vad har den Heliga Birgitta gemensamt med jazzlegenden Jan Johansson och den kommunalt anställde spelmannen Nisse Nordström? Jo, alla bodde de och verkade i Upplands Väsby. Albumet Gibraltar är en hommage till människorna och platsen, där musikerna och väsbyborna Hanna Andersson och Robin Skarin genom musiken knyter ihop olika tider och skapar en väv av erfarenheter från Upplands Väsby. ”En musikalisk hyllning och en djupdykning i platsens själ, där historia, människor och landskap bildar en helhet”, säger Hanna Andersson och Robin Skarin. Gibraltar ges ut på Supertraditional den 22 november 2024 och är nya instrumentalduon Hanna Andersson och Robin Skarins debutalbum. Hanna och Robin är båda bördiga från (och nu boende i) Upplands Väsby. Den för folkmusik något ovanliga sättningen fiol och piano skapar utrymme för duon att utforska instrumenteringens möjligheter. Skarins bakgrund inom improvisationsmusik tar fram det spontana och fria i kompositionerna medan Anderssons bakgrund inom folkmusik ger ett sväng och starkt melodispel. Den specifika rytmik som återfinns i många av spåren är ett högst personligt förhållningssätt för duon där betoningen ligger på att bevara det folkmusikaliska även inom improvisationen, utan att det “slår över” till jazz. De traditionella låtarna på albumet är alla hommager till tidigare Väsbybor; De sålde sina hemman – pianisten Jan Johansson, Psalm nr 54 – helgonet Heliga Birgitta och Gånglåt efter Karin Jernberg – den kommunalt anställda spelmannen Nisse Nordström. Samtliga egenkomponerade låtar hämtar inspiration från Upplands Väsby. Det är detta mellanläge, mellan identiteter och influenser, som präglar både musiken och platsen. Här finns en frihet som ger utrymme för kreativitet och experiment, men också en förankring i en plats som bär på sina egna, unika historier och musikaliska minnen.”
Duga/Ørf-Our Extended Play – ”En urkraft hela vägen från start till klart! ”, ”Ett sånt tungt sound och en sådan fet produktion! Jäää, så bra det är!”
Ro:t/Skymningens röst – ”På ett smått unikt sätt och med behagligt strålande resultatet skapar trion ro.t tidlös skön musik utifrån dikter hämtade från såväl 1800-tal som 1700-tal. Med egna tonsättningar och briljanta arrangemang kring WIlliam Bülow O’Nils gitarrspel sjunger Rebecka O’Nils och Jenny Klefbom himmelska stämmor som med precision alltid lyckas fånga essensen i texternas alla såväl uppenbara som dolda intentioner. Med självklarhet rör ro.t sig till synes utan ansträngning i ett eget musikaliskt landskap med Poesi – med stort P! – på toppen!”
William Bülow O’Nils/En bättre värld – ”William Bülow O’Nils, till vardags gitarrist i den internationellt uppmärksammande trion ro.t debuterar som soloartist med egna tolkningar av den svenske visdiktaren Ruben Nilsons sånger. Med sina personliga tolkningar av de odödliga sångerna sällar han sig till den skara Ruben Nilsson-tolkare som sedan tidgare rymmer namn som Olle Adophson, Harry Brandelius och såväl Cajsa Stina som Fred Åkerström. Albumet En bättre värld: William Bülow O’Niels sjunger Ruben Nilson inleds med William Bülow O’Nils kritikerrosade singel Amerikabrev och avslutas med medmusikern och medproducenten Daniel Östersjös egen komposition Bästa Kalle (Svaret på Amerikabrevet), där amerikabrevets verkliga adressat genom sångerskan Rebecka O’Nils röst får komma till tals. Utöver sångerna om brevväxlingen innehåller albumet ytterligare åtta låtar, som alla på ett lyhört sätt har fått en musikalisk inramning som rymmer anslag av såväl americana som svensk folkmusik. Bland titlarna kan bl a nämnas Fimpen och tändstickan, Rallarevisa, Den okände soldaten och Ruben Nilsons kanske allra mest kända visa Den odödliga hästen. William Bülow O’Nils har själv tonsatt dikten Full tid, till vilken Ruben Nilson aldrig skrev någon egen melodi.
Elin Lyth/En lagom liten hund – ”Ett år efter det stora genomslaget för Elin Lyths album Galopp, galopp – Elin Lyth sjunger Kristina Lugn (som hyllades i flera veckor av bl.a Dagens Nyheters kulturredaktion, LIRA Magasin upprördes över att albumet inte fick den Grammisnominering det förtjänade och i samband med utgivningen spelades flera låtar i Sveriges Radio) så följde hon hösten 2024 upp med att tillsammans med multimusikern och medproducenten Daniel Östersjö spela in ett nytt album med egna tonsättningar av Kristina Lugns texter – den här gången helt baserat på den postumt utgivna diktsamlingen Inte så dåligt”
Elin Lyth/Galopp, galopp – ”Folksångerskan Elin Lyth breddar på ett generöst sätt sin palett när hon tillsammans med multimusikern och medproducenten Daniel Östersjö handlöst kastar sig in den av oss alla saknade Kristina Lugns värld och lyfter poetens ord till musikaliska höjder. Albumet ”Galopp, galopp – Elin Lyth sjunger Kristina Lugn” hyllades i flera veckor av bl.a Dagens Nyheters kulturredaktion, LIRA Magasin upprördes över att albumet inte fick den Grammisnominering det förtjänade och i samband med utgivningen spelades flera låtar i Sveriges Radio. Med albumet öppnade hon inte bara ögonen för många som tidigare inte vara fullt medvetna och vare sig Kristina Lugns eller Elins egen storhet, utan dessutom öppnades dörrar till nya rum för visan.”
Verna Jonsson/Ett liv i musiken – ”I år skulle sångerskan Verna Jonsson från Mjösund i Njurunda, Västernorrland ha fyllt 100 år. På 100-årsdagen släpptes samlingsalbumet Ett liv i musiken med 16 inspelningar hämtade från Vernas långa karriär. Verna Jonsson hade huvudsakligen folkmusik och dåtidens populära schlagers på repertoaren, men hennes stora idol var Ella Fitzgerald, så det nu aktuella albumet rymmer allt från hennes egen Gånglåt från Njurunda (Vernas gånglåt) via Jules Sylvains och Karl-Ewerts älskade örhänge Räkna de lyckliga stunderna blott och Povel Ramels Mitt eget blå Hawaii till swing i jazzklassikern All of Me. Sången och musiken följde Verna Jonsson genom hela hennes långa liv – från det att hon som fyraåring spelade cittra till dans tillsammans med sin fiolspelande pappa, tills det att hon som pensionär vann den stora TV-sända Skansen-finalen i talangtävlingen Seniorchansen och fick turnera land och rike runt. Verna sjöng till sitt sista andetag och med sin sång berörde hon många. Så här stod det i en tidning när hon fyllde 70 år: ”Inga danssteg, inga paljetter eller solglasögon, bara en sjutusan till kvinna som får alla att lyssna till gamla schlagers och folkvisor. En kvinna som får ståpäls när hon sjunger Fiolen min, en kvinna som jazzbanden ringer när de vill ha en röst med känsla.” Verna Jonsson började sin musikaliska bana genom att spela cittra tillsammans med sin pappa när dragspelaren blivit för full för att spela till dans. Som ”gage” fick hon de slantar som folk gav henne när hon började bli för trött för att spela – hon var ju trots allt bara fyra år! Som sjuåring fick hon sin första fiol och skaffade sig sedan även ett dragspel. Hemma fanns farmor och moster Olava alltid redo att sjunga gamla visor med henne, visor som sedan kom att följa henne genom livet. I början av fyrtiotalet blev Verna med i en ”Underhållningspatrull” som IOGT satte samman och turnerade med den runt om i Medelpad. Som bondmora på femtiotalet sjöng hon sedan för korna och för sina tre musikaliska barn. 1960 bildades Njurunda Spelmanslag där Verna blev den enda kvinnliga medlemmen. Verna skrev även egen musik. När man arbetade med linet på gården skrev hon Linodlarvalsen och 1975, när första barnbarnet Elin Lyth föddes, skrev hon Mormors polska. Som pensionär fick Verna Jonsson 1993 sitt stora genombrott på riksnivå då hon vann den TV-sända finalen i Seniorchansen på Skansen. Hon glömde inte bort äldreboendena och uppträdde ofta gratis på dem. Dessutom startade hon en pensionärskör för de som var lite piggare. 1995 utnämndes Verna till hedersspelman på Folkmusikfesten i Burträsk. Under sin livstid spelade Verna spelade in två album som släpptes på kassett och det är bl.a från det materialet som COMEDIA har den stora äran att för första gången få presentera Verna Jonsson digitalt på Spotify, Apple Music, TIDAL etc.”
Aevestaden/Solen var bättre där – ”Årets utgåva: Ævestaden, Solen var bättre där. Det här albumet från 2023 är en underbar fortsättning på 2021 års Ingen mere gråter. Ævestaden har ett unikt sound och Solen var bättre där är ett album som tar tag i mig och får mig att känna att det finns något större.”, ”Kritikerrosade svensk-norska folkmusiktrion Ævestaden har på bara några år etablerat sig som ett av de främsta banden på den skandinaviska folkmusikscenen. ”Solen var bättre där” är gruppens andra fullängdsalbum där traditionella instrument smälter ihop med elektroniska texturer och syntar. Det låter både urgammalt och modernt på samma gång, och tematiken kretsar kring verklighetsflykt, livet och döden, kärlek, sorg, nostalgi och längtan. Ævestaden arbetar kollektivt och målmedvetet och har gjort sig kända för många kreativa samarbeten vid sidan om kärnverksamheten, där gruppens starka vänskap och humor genomsyrar allt de gör. Ævestaden förtjänar att uppmärksammas för hur deras säregna och fängslande universum bidrar med en helt egen länk till den samtida folkmusiken.”
Rolf Wikström/Skåpmat 71-05 – ”Rolf Wikströms album ”Skåpmat 71-05″ innehåller inte mindre än 20 såväl tidigare helt outgivna inspelningar som svårfunna rariteter och bortglömda pärlor hämtade från de första 34 (!) åren i den svenska bluesgigantens långa solokarriär. Albumet hade med rätta lika gärna kunna heta ”Skåpmat De Luxe” (tänk löjrom från Kalix, ostron från Bretagne och champagne!) och rymmer låtar av bl.a Stefan Sundström, Bellman och Cornelis Vreeswijk, Ferlin-tolkningar, rock’n’roll samt förstås massor Rolf Wikströms egen omisskännligt svenska blues. Till de många höjdpunkterna hör t.ex Stefan Sundströms Jag gör allt som man inte får, duetten En ökenblomma med Daniel Lemma, Bajen-hyllningen Är det därför jag älskar dig så?, öppningsspåret Jag har hört om en stad ovan molnen (från det tidigare aldrig digitalt utgivna samlingsalbumet En Salig Samling – Tolkningar Av Frälsningsarméns Mest Önskade Sånger från 1999), Rolf Wikström tidigare outgivna elektriska soloversion av Nils Ferlins En valsmelodi och en akustisk soloversion av hans egen klassiker Blues är all jag har samt blueslegendens allra första skivinspelning I’m so tired of it – som spelades in redan 1971 och första gången gavs ut under artistnamnet Cool Hambone.”
Maria L Hallengren – ”I samband med hundraårsfirandet av författaren Stig Dagermans födelse på gården Norrgärdet i Älvkarleby 2023 gav Maria L Hallengren förra hösten ut EPn Flickan i Gamla stan med nya tonsättningar av Dagermans dikter. 2024 följer hon upp med fullängdsalbumet Himmel över svart hus – Maria L Hallengren sjunger Stig Dagerman. Sångerskan och musikern Maria L Hallengren drivs av att tonsätta lyrik. Tidigare har hon tonsatt och arrangerat dikter av bl a Atle Burman, Gustaf Fröding, Olof Thunman och Zacharias Topelius. I år tilldelades hon Region Uppsalas kulturstipendium för att göra ett helt fullängdsalbum baserat på tonsättningar av Stig Dagermans texter. Så här skrev juryn i sin motivering: ”Marias röst är en enda stor färgpalett av klanger, den ger liv åt det sköra och det mörka, det djupa och det kraftfulla i Stig Dagermans texter.” Det finns ett djup och en svärta i Stig Dagermans texter, och en utmaning att ta sjuttio år gamla texter och göra dem till sina egna, att göra dem rättvisa. Tillsammans med musikern och producenten Daniel Östersjö lyckas Maria L Hallengren göra det med en musikalisk lyhördhet mot textens kvalitet, både med global och lokal förankring, och visar med detta den samtida publiken att dessa sånger är ytterst relevanta än idag. De nya tonsättningarna lägger ut en bro till en himmel över svarta hus och öppnar en dörr till Stig Dagermans värld. Förutom Maria L Hallengrens och Daniel Östersjös egna nya tonsättningar så rymmer albumet Himmel över svarta hus även ett antal tonsättningar signerade Sten Fläder, Jimmy Ginsby, Bengt Söderhäll, Urban Forsgren och Thérèse Juel.”
Puch Magnus Olsson/Elva sånger av Dan Andersson – ”Puch Magnus Olsson kan sin Dan Andersson! Tillsammans med multimusikern och producenten Daniel Östersjö presenterar han på albumet Elva visor av Dan Andersson nyinspelningar av såväl klassiska låtar som Spelmannen och Omkring tiggarn från Luossa som en himmelskt vacker tolkning av den tyvärr mindre kända pärlan Och nu var det natt. Puch Magnus Olsson är en traditionsbärare av rang!
Anna Heikkinen & Längtans Kapell/Omenatango – ”Fantastisk tolkning och framförande, på perfekt uttalad finska (av icke finsktalande) med otrolig inlevelse och känsla skivan igenom. Jämn, smooth finsk tango som rör Till tårar och får mej att drömma om barndomens somrar i de tusen sjöarnas land, Suomi. ”
Süperstar Orkestar/Guča Revisited – ”På sin nya skiva tar Süperstar Orkestar med oss till byn Guča i Serbien och den anrika Gučafestivalen där de spelade för några år sedan. Drömmen för band som spelar balkanbrass, medan skivan är rena drömmen för oss som lyssnar. Pärlor som Čaje Šukarije och Wedding Čoček radar upp sig och kan få vem som helst att slå klackarna i taket. Underbart!”
Hialøsa/Scanian very old pop – ”Hialøsa råder bot på problemet att svensk folkmusik blivit lite förutsägbar de senaste åren. Deras debutalbum Scanian very old pop är en sv de bästa skivorna som getts ut inom genren de senaste tio åren. Underbart nervig sång och supersvängiga slängpolskor på samma skiva? Just det! Bland annat därför är skivan 2023 års bästa, och bör därför nomineras till 2025 års galas Bästa utgåva.”, ”Hialøsa har på kort tid slagit sig in på den Nordiska scenen med sitt slagkraftiga råa Skånska och arkaiska sound! Debutplattan Scanian Very Old Pop ger en ny bild av hur Skånsk folkmusik kan låta och tar lyssnaren med på en resa med teman om livet dansen och döden!”
Åkervinda/Så ska hat och avund smältas – ”Ekvilibristiskt vokalt originellt kraftpaket med rötterna djupt i folkmusiken och jazzen. Kulning och improvisation blandas med egna avancerade, spännande , nästan otäckt vackra arrangemang fulla av överraskningar. Fantastisk scennärvaro med tydlig kvinnokraft. Superproffs som släpper loss sin urkraft!. Man blir både ledsen, tröstad och glad samtidigt.”
Stockholm Vodou Orchestra & Aurelia Dey – ”Ett brinnande sväng när Stockholm Vodou Orchestra blandar världs/ jazzmusik med ghananska traditionella rytmer, afrobeats och reggae. Stockholm Vodou Orchestra har en nystart efter flera års paus och presenterar sitt digitala album. Det är inspelat live från en föreställning i april 2024. Musiken är till stora delar skriven av Kristina Aspeqvist och artisten Aurelia Dey tillsammans, texterna är skrivna av Aurelia och Kristina har arrangerat. Aurelias texter behandlar den allmänna och mänskliga inre vardagsrasismen och hur vi kan befria oss från den och bli likvärdiga människor som kan tillåta kärlek och kraft flöda istället för att låta rädsla och hat ta över. Musikaliskt är Kristina inspirerad av snart 40 års studier och interaktion med Ghana och inkringliggande områden i Västafrika där hon har studerat till Masterdrummer för flera traditionsbärare och inkorporerat dessa komplexa rytmer i orkesterarrangemang. Stockholm Vodou Orchestra är som ett mindre storband med större slagverkssektion. Föreställningen/musiken hade ceremoni som röd tråd (både Aurelias kristna och Kristinas afrikanskt traditionella praktik) och inkluderade förutom den 14 pers starka orkestern 2 dansare.”
Kaamana Billu/Moon arra – ”Ett konstnärligt samarbete mellan indiska world-fusion-gruppen MoonArra och de svenska musikerna Biggi Vinkeloe, Annika Törnqvist och Vanja Holm. Albumet spelades in i samband med ett musikresidens inom projektet Women and roots i Göteborg sommaren 2023. Musiken är skriven och arrangerad av Biggi Vinkeloe och producerad av Michael Thorén, Biggi Vinkeloe och Annika Törnqvist. Första låten Kaamana Billu, a suite, är en svit där varje del gestaltar en av regnbågens färger. Thursday Night är en ballad med starka sånginsatser och vackra saxofonmelodier. The Light Will Come är en jazzkomposition som blandats med en traditionell indisk melodi till ett färgstarkt kaos. Medverkande musiker: Jataveda Banerjee sång (Bangalore, Indien) Mythili Anatharaman sång (Bangalore, Indien) Madhuri Jagadeesh sång (Bangalore, Indien) Jagadeesh Ramanujam Mudambi gitarr (Bangalore, Indien) Biggi Vinkeloe flöjt, saxofon (Alingsås, Sverige) Annika Törnqvist elbas (Lilla Edet, Sverige) Vanja Holm trummor (Pixbo, Sverige)”
NiOKi Beats/ Tjáhtje ja dållå – ”Enligt P1 ”Musikåret 2023, ikoner och flöjter” samt P2 Folkmusiken ”Svea rikes bästa musik 2023”: ”NiOKi Beats är exempel på väldigt mogna artister som inte alls har fastnat i stil och utveckling utan bara gör överraskande knäppa grejer och vågar blanda in naivistiska drag och humor i sin musik. Helvilda. De vilar i sin egen tyngd, litar på sin egen galenskap och är jublande fria från varje behov att behaga. Det mest oväntade kommer inte alltid från de man förväntade sig, från några unga vildhjärnor eller så. De som förnyar folkmusik bildar ändå ganska snabbt en gemensam fåra och en ny mainstream, men tvärs över den skuttar en galen ekorre och två artister som är allt för erfarna och härdade av elementen för att följa strömmen, NiOKi Beats. En av årets bästa överraskningar för mig. Så pass att man kan behöva ge den ett par lyssningar för att ta sig in inplattan, Tjáhtje ja Dållå, vatten och eld. Värt.” NiOKi Beats, som blandar jojk med world electronica och västafrikanska rytmer, har turnerat flitigt, särskilt i norra Sverige, sedan debuten oktober 2023. De har rönt stor uppmärksamhet för sina uppträdanden som även är performance med masker och danskoreografi och ibland avslutas med akustisk jojk och folkmusik till dans.
NAB plus & Sibongile Anna Buda/Daydreaming – ”Medverkande musiker: Sibongile Anna Buda, kontrabas (Mamelodi, Sydafrika) Nema Vinkeloe Uuskyla, sång och viola (Kungälv, Sverige) Annika Törnqvist, elbas (Lilla Edet, Sverige) Biggi Vinkeloe flöjt, saxofon (Alingsås, Sverige)”
Tant Parant/Ro och trevnad, lycklig levnad – ”Har verkligen följt en tydlig röd tråd genom hela releasen. Från skivomslagets alla sidor till merch och såklart i hela väven av underbara spår i jazzig folkton”, ”Dom är gulliga!”, ”En så genomtänkt och vacker skiva – allt från LP-omslaget till tygkassar med tillhörande broderikit till texterna i konvolutet, deras otroliga tantkläder och inte minst de fantastiska låtarna på skivan. En sån blandning av skirt och vackert men också starkt och bröligt. Helt enkelt allt jag önskar mig av en skiva!”, ”Vissa spår är så där oerhört vackra och innerligheten och det samspelta är så vackert! Värda att bli hyllade”, ”Med den ovanliga sättningen dragspel, saxofoner och klaviaturer spelar trion Tant Parant på sitt debutalbum ofta ganska stillsamma men ändå mycket svängiga tolkningar av traditionella låtar från olika delar av Sverige, samt några egna kompositioner. Ibland kryddas de med en maffig Hammondorgel som lyfter det hela ännu ett snäpp.”
Northern Resonance/Vision of three –
Fränder/II – ”Från lira: Här finns långa, komplexa låtstrukturer, dramatiskt stora dynamiska skiftningar, och – inte minst med tanke på att alla instrument är akustiska – en häpnadsväckande stor tyngd. Det flitiga cymbalmanglandet, Gabbi Dluzewskis feta mandolariff och brodern Daniel Dluzewskis kontrabas öser hårdare än många hårdrocksband i de nu enbart egenskrivna låtarna. Öppningsspåret Evigt regn (hur metal är inte den titeln?) kastar sig mellan svängig polska och avskalad men intensiv sång. Sedan följer den långsamma Tid att komma hem med ett obevekligt headbanging-framkallande groove, och den lyfts plötsligt ännu högre när en säckpipa kommer in. Dessa två spår är den mäktigaste inledning av en skiva som jag hört på år och dag, och de resterande åtta håller i det närmaste lika hög nivå. I Svarta sparvens sorg är Natasja Dluzewskas röst otroligt kraftfull, liksom i de första låtarna, och även det spåret är oerhört tungt. Hon är makalöst bra som bandets huvudsakliga vokalist, och samspelet mellan hennes fiol och Säde Tatars tvärflöjter är genomgående alldeles lysande. Den mer lågmälda Kom till mig övergår i den virvlande jigen Jag väntar, instrumentalen Rabatud är ljuvligt vacker och börjar väldigt stillsamt innan intensiteten skruvas upp, och Õhtu õrna som Säde Tatar sjunger på estniska är oerhört suggestiv för att senare bli ruggigt explosiv med dundrande trummor. Om det är något jag ska anmärka på så är det att just tamburinen i andra spår kunde ha fått en mer framträdande plats i mixen. Musiken är full av detaljer och det händer oerhört mycket, och Fränder har numera en helt egen stil. Redan från de första sekunderna vid den första lyssningen var jag totalt fast, och efter att ha lyssnat dussintals gånger har skivan fortfarande samma effekt på mig. Fränder II är ett fullkomligt magnifikt mästerverk!”, ”Tight harmonies and giddy dance rhythms add an element of nimbleness to the heavyosity, creating a completely unique musical experience.”, ”The quintet purposefully takes on the challenge to surpass the conventional norms of traditional folk music, constructing a unique and captivating set of songs.”, ”It’s a mesmerizing combination with genre influences stemming from rock, folk, jazz and classical music.”, ”Albumet är passionerat, kunnigt och töjer på gränserna för vad folkmusik är. Genomkomponerat med bra texter, ett för genren eget SOUND med en allt igenom klart lysande helhetstanke. Ett av de tyngsta folkmusikalbum som gjorts i Sverige…helt akustiskt” , ”Redan från de första sekunderna vid den första lyssningen var jag totalt fast, och efter att ha lyssnat dussintals gånger har skivan fortfarande samma effekt på mig”.
Tonskalv/Död, hunger och favoritpolskor – ”Ett eget uttryck med musikalisk finurlighet och känsla”, ”Tonskalvs senaste utgåva är inget mindre än en musikalisk resa genom tid och rum. Varje spår vibrerar av liv och känsla, där det gamla möter det nya i en fusion av starka melodier, rytmiska explosioner och atmosfäriska ljudlandskap. Det är en utgåva som tar lyssnaren genom nordiska skogar, över fjäll och in i storstadens vibrerande puls. Tonskalv har skapat något som både känns tidlöst och helt unikt – en ljudvärld där traditionen möter framtiden på ett sätt som lämnar ingen oberörd. Detta är musik som berör på djupet, skakar om själen och får hjärtat att slå snabbare.”, ”Äntligen nyutgiven folkmusik i ny tappning. Fyra fantastiska kvinnor.”, ”Fantastisk ny folkmusik”
Lapp Nils/Prismaleik – För att bandet uppdaterar arvet efter Lapp-Nils på ett vidunderligt sätt.”, ”Otrolig skiva med välskrivna arrangemang som tar traditionsmusik till nästa nivå”, ”Otroliga, målande och suggestiva arrangemang av låtskatten från Lapp-Nils.”, ”Klassisk,stark”, ”Härlig och bra musik”, ”Klart bäst variationer av traditionsmusik!”, ”För skivan Lapp-Nils, som för denna fantastiska musik vidare till idag.”, ”Ett otroligt folkmusikaliskt Epos – Med några av våra främsta instrumentalister inom genren – samt framförallt skrivet och skapat utav en otroligt kunnig musiker – Leif Ottosson. Både musiken och den tillhörande föreställningen har gjort succée. För mig är det ganska otroligt att denna skiva inte har nominerats till en Grammis. Den är helt klart väl värd en nominering till Årets Utgåva på Folk & Världsmusikgalan.”, ”Musik som får min själ att flyga! Och minnas tillbaka till den fantasifulla förställningen, En musikalisk fantasi om Lapp-Nils i Döda Fallet.”, ”En enastående utgåva från en lika enastående föreställning”, ”En helt otroligt fin och intressant föreställning om riksspelmannen, Lapp-Nils. Lägg där till en underbar spelplats med den unika vridläktaren. ”
Maher Cissoko/Kora world – ”På Maher Cissokos efterlängtade tredje soloalbum, ”Kora World,” bjuder Maher Cissoko in oss på en meditativ resa, där varje ton omsluts av hans familjs tidlösa traditioner och andlighet. Albumet blir en känslomässig resa genom Mahers själ och förbinder oss med de uråldriga förfäderna som lever vidare i den västafrikanska griottraditionen. Genom korans klang och Mahers virtuosa spel förvandlas varje spår på ”Kora World” till en djupt personlig och själfull upplevelse, där musiken blir ett magiskt språk som kommunicerar med det förflutna och bär oss mot framtiden.”
Claes Ottelid & Stephan Jarl/Tiki-tiki-tam – ”Claes och Stephan får gitarr på nylonsträngat, ackompanjerat med mustiga rytmer att låta som om det är så polskor ska låta. Mästerligt komponerat och mästerligt framfört av en lyhörd dynamisk duo som vi bara vill ha mer av. Tiki-tiki-tam!”, ”Kreativt och nyskapande duospel.”, ”Kanonbra!”, ”Ett lysande samspel med stadiga rötter i myllan men med blicken mot framtiden!”, ”Briljant och flott med gott om lekfullhet!”, ”Fantastiskt välklingande folkmusik med klassisk gitarr och slagverk i fokus, bara det i sig är ju utmärkande och synnerligen unikt. Sedan spelas det underbart vackert och lyhört!”, ”En musikaliskt bred och underbar musikupplevelse framförd av två superba musikanter!”, ”Detta är två oerhört kompetenta, fantasi- och lekfulla musikanter, med eget uttryck som sprider en sådan stor glädje med sin musik. Claes är en unik och mycket kreativ gitarrist som utvecklat ett helt eget sätt, en egen skola, att spela gitarr/folkmusik på. Som han dessutom generöst delar med sig av, som han lär ut till andra musikanter/gitarrister.”
Lisas/Etiam – ”Lisas senaste utgåva är magi från början till slut med uppsalabördiga Lisa Långbacka som en av Lisorna för själen. ”
Isa Holmgren/Dans med Meg ”En riktig pärla av en skiva som lyfter trall som både uttrycksform och dansmusik. Isas röst glänser med sin klara ton och subtila rytmiseringar. Låtmaterialet med alla olika asymmetriska polskor, polsdanser och runnomer vittnar om vilket gediget arkivarbete ligger bakom albumet. Samspelet mellan trallandet och dansarnas fotstamp får musiken att kännas lätt, levande och fylld med spontanitet.”
Henrik Wikström & Anders Olsson/Hallaren – ”Så välspelat, vackert och svängigt. Två spelmän från Jämtland som bevarar musik de sökt reda på.”
West of Eden/Whitechapel – ”Erfaret, stabilt, nyutmanande och musik som både går rakt in i och lägger sig omkring hjärtat! Deras bästa album hittills!”, ”Man blir helt tagen av musiken som man rycks med i – och texterna som placerar oss mitt i händelsernas centrum. Bara helt underbart”, ”Intressanta berättelser i ett högkvalitativt format.”, ”Ett helgjutet folkrockband har släppt sin bästa platta någonsin!!! Vackra melodier som med kärlek till keltiska musiken vinner hjärtan världen över !! Fina och känsliga arrangemang där Jack the Rippers 5 offer ges röst genom berättelser, ögonblick och längtan. Musikerna är så tighta både live och på skiva att man tappar hakan !! Hur är det möjligt att detta band inte är mer världskänt ???”, ”West of Eden levererar verkligen musik av toppklass, gång på gång!”, ”Ett suveränt begåvat temaalbum av en grupp som vågar ta ut svängarna med sin musik. Utsökta arrangemang och texter. Årets album oavsett genre.”, ”West of Eden gör en förträfflig framföring/berättelse om de utsatta och fattiga i de sämsta kvarteren i London under Jack the Rippers agerande! Så bra musik till detta!”, ”Återberättandet av offren för Jack the Ripper är så gripande och blir bättre och bättre ju fler gånger man lyssnar. Whitechapel ger så mycket.”, ”Man blir så fantastiskt berörd än en gång av detta. Med själ och hjärta spelglädje och vacker musik ,vad mer kan man önska !”, ”Albumet är inte bara ett bra album musikaliskt, det är också en intressant och rörande histrorieskildring som kretsar kring Jack the Rippers offer. Istället för att lägga fokus på mördaren, har de lyckats lyfta fram kvinnorna -och inte bara deras tragiska öden utan också deras liv och personligheter.”
Marine & Roswall/Game on – ”Det är fantastiskt hur fint Mia Marine och Niclas Roswall spelar fiol och nyckelharpa. Det är fantastiskt hur njutbart det är att höra dem spela tillsammans. Det är fantastiskt vilka fina låtar de delar på den nya skivan. Strålande samspel, innerligt, varmt, välarrangerat. En fröjd att lyssna på.”
Folkdivizjon/Yes! Yes! Yes! – ”En sanslös skiva av ett sanslöst begåvat nytt band! Yes! Yes! Yes!”
Anna-Karin Andersson/Gränsland – ”Den leder in i en värld av ibland vackra, ibland småskitiga toner med sån finess och med ett sånt gung som gör att man sjunker in i musiken på ett härligt sätt.”
Michael Müller/Gästriklands spelmän – ”En fantastisk bok av Michael Müller som berättar om 400 spelmän från Gästrikland i ett veritabelt mastodontverk av högsta klass. Oerhört spännande att bläddra i, ta del av historierna, se kopplingarna och nätverken … läsa om spelmännen men också om miljöerna och den kulturella och sociala utvecklingen. En bred och omfattande kulturgärning på högsta nivå.”, ”Michael har aktivt arbetat för och intresserat sig för folkmusik och tradition sen tidigt 70-tal. Var med och bildade Gävle folkmusikförening 1978. Arbetat ideellt i Gästiklands spelmansförbund som dess ordförande sedan 2000 och är redaktör för GSFs medlemstidning Gestrike-Resonans. Innehade en anställning som producent för Folk och Världsmusik på Region Gävleborg åren 2000-2017. Har skrivit böcker och skrifter om Gästiklands folkmusik och traditionsbärare. Den bok jag vill framhålla här är ”Gästriklands Spelmän, Om spelmän, händelser och berättelser”. En riktig ”tegelsten”! Innehåller musikalisk utveckling och kulturhistoria, förteckning över spelmännen i Gästrikland sockenvis mm. Detta är en fantastisk bok som är unik i sitt slag. Michael är verkligen värd att uppmärksammas för detta verk som redan gjort skillnad i vår folkmusikvärld.”
Mojna/Väntenätter – ”Asså, jag älskar deras känsliga samspel och deras vackra melodier. Det känns både nytt och gammalt på ett sätt som passar mig.”, ”En ovanligt egensinnig och vacker skapelse.”, ”Jag njuter av att lyssna på MOJNAS musik. Den är ofta väldigt vacker och ger ro i sinnet och mitt inre fylls av bilder. Det är en lite häftig sammansättning av instrument som jag uppskattar. Jag tycker också väldigt mycket om improvisationerna som förstärker och lyfter melodierna till en än högre nivå. Det är mycket hög klass på framförandet. Noterade att deras senaste cd liksom den första fick mycket fina recensioner. NRK gav den senaste 6 tärningar av 6 möjliga!”, ”Bäst!”, ”Med inslag av improvisation, stämföring baserad på kontrapunkt och låtspel på gitarr med “fingerstyle”-teknik har MOJNA utvecklat ett originellt musikaliskt uttryck. Om låtarna på det nya albumet berättar kompositör och gitarrist Thomas Eriksson: Denna plattan bygger på många sätt vidare på vårt debutalbum med musik som ofta sammanflätas i kontrapunktiska stämmor vilket ger ett karaktäristiskt flyt i musiken. Melodierna stiger upp ur samtidsmusikaliska inslag som improvisatoriska ljudlandskap och vi letar ofta efter brytningspunkten mellan fin och vacker musik och det som ger motstånd och skapar spänning. Efter tre år som trio och med många konserter i bagaget känner de varandra bättre både musikaliskt och personligt. Vid denna inspelningen kunde de därför förhålla sig mer öppet till musiken och tillåta sig att göra fler spontana ändringar i till exempel arrangemangen. På ”Väntenätter” har man också samarbetat med den namnkunnige folkmusikern Erlend Apneseth som producent. ”Väntenätter” fikk toppkarakter (6/6) hos NRK og albumet har fått generelt strålende tilbakemeldinger, som: ”Med denne unike besetninga – noe slikt har aldri vederfaret mitt sanseapparat tidligere og ikke mange andres heller, vil jeg tro – inviterer Mojna oss nok en gang inn i sitt høyst spesielle og fascinerende univers. Der er det usedvanlig lett å trives.” -Nettavisen. ⭐️⭐️⭐️⭐️ hos Songlines: ”The band has grown during their three years together, creating an inviting, mellow sound as the instruments weave knowingly around each other in rich tapestries and delicate, chamber-like shimmering textures.” ”…it’s an album of beauty and imagination” På Irish Music Magazine official’s list of recommended releases og anmeldt av Seán Laffey! ”, ”MOJNA’s music has credence and credibility within the cognoscenti.” ”Väntenätter will bring you into a mystical world of new Nordic music, this is one for the musically adventurous.”
Gil Felix/Ubalafon – ”Berörd av den brasilianska folk musiken genom sin nya skiva Ubalafon.”
Hedin & Meidell/Klockarens musikaliska värld – ”Ida Meidell Blylod och Johan Hedin är två av de största ledstjärnorna i svensk folkmusik och dess ”granngenre” barockmusik, och Klockarens musikaliska värld visar just hur sammanflätade de två genrerna har varit. Samspelet som uppstår är makalöst oavsett om det är polskor, menuetter eller sonater som de möts i.”
Ellika & Rafael/Färg och Tid – ”Otroligt livligt och svängigt! Ellika och Rafaels samspel visar vilken rytmisk och komplex musik som gömmer sig under polskans yta. Tretakt rakt igenom men varje låt får sin egen karaktär och personlighet.”
Spelkvinnor i Dalarna – ”En unik och storartad musikhistorisk utgivning!”, ”Att ge plats åt och uppmärksamma de kvinnliga förebilder som slitit och kämpat, njutit och älskat sitt musicerande, är genialiskt. Att höra deras vackra spel och ge dem plats att komma fram i dagens ljus är inte bara inspiration, det är en ren skyldighet. Tack vare att lära sig mer om dem kan vi kvinnliga musiker lära oss av vår historia och se oss själva stiga in i historien!”, ”Otroligt viktig platta som lyfter de kvinnliga spelmännen ur arkiven, borde bli årtiondets utgåva! Verkligen en skatt.”, ”Arkivens revansch! I juni 2024 gav skivbolaget Supertraditional i samarbete med Folkmusikens hus i Rättvik och Lena Willemark ut det uppmärksammade albumet ”Spelkvinnor i Dalarna”. Ett album som åter sätter nio kvinnliga traditionsbärare födda mellan 1890 och 1930 på folkmusikkartan. De bar musiken med sig och gick sin egen väg. De var traditionsbärare och innovatörer, riksspelmän och folkparksidoler, yrkesmusiker och amatörer, samspelare och solister. I bortglömda inspelningar från scener och stugor träder nio starka individer fram.”Spelkvinnor i Dalarna” är en arkivens revansch. Det är lättlyssnat fiolgnissel. Kurbits och kassettband, köksbord och estrader. Musik om förr och nu. För att vi måste förstå vår historia för att kunna tolka vår samtid. Där bortglömt arkivmaterial möter dagsfärska inspelningar och blåser nytt liv i folkmusikens historia.I samband med albumsläppet har projektet även tagit fysisk form genom en portabel utställning signerad konstnären Elvira Varghans samt en live-konsert med några av våra mest framstående spelkvinnor Lena Willemark, Ellika Frisell, Anna Möller, Täpp-Ida Almlöf och Lisa Rydberg.Skivbolaget Supertraditional har gjort sig kända för att förnya och ompaketera traditionsmusik i en samtida kontext. Tillsammans med Folkmusikens hus i Rättvik och arkivarie och albumets producent John-Francis Goodacre vill de nu tillbaka till själva roten i folkmusikgenren och tillgängliggöra arkivmaterial för en bredare publik, med förhoppningen att detta släpp kan vara den första i raden av flera kreativa arkivutgivningar.”
Alvina & Gard/Tillflykten – ”Svensknorsk duo som bjuder på lekfullt allvar i egenskriven musik i debutalbumet ”Tillflykten”. Två skickliga musiker som spelar med stor närvaro och glimten i ögat. ”
Mattias Pérez/Nattdansen – ”Mattias gitarrmusik förflyttar mig till en drömsk värld av ljuvliga klanger och vackert spel, och man kan höra hans rötter i både den svenska och sydamerikanska folkmusiken.”
Norudde & Wallin/Scordatura – ”Vi kan skatta oss lyckliga att Karin Wallin och Anders Norudde äntligen funnit varandra, för deras fantastiska driv passar perfekt tillsammans. För att (ungefärligt) citera duon själva så är Wallin jetmotorn och Norudde vingarna, så att hela projektet lyfter tillsammans. Scordatura är 2024 års bästa folkmusikutgivning.”, ”Gott spel till dans . Fina låtar av av två storspel, man , kvinna.”, ”Wallin & Norudde, en skåning och en värmlänning med rötterna djupt ner i var sin tradition. Vem kunde tro att de skulle åstadkomma detta? Deras samspel är tätt och intensivt och med ett oemotståndligt sväng. Både rytm och samklang sitter tätt ihop. Skåne+Värmland=sant!”
INUTI Elektro/Trad Ep 2 – ”Extremt smakfull och välproducerad mix av folkmusik och electronica. Adreya visar att hen har djup förstålese för båda tradtitioner! Och villka gästmusiker, Mats Eden och Alva Bosdottir tex! Mums!”
Floating Sofa Quartet & Guro Kvitte Nesheim/Kystnaert –
Samantha Ohlanders & Linnea Aal Campbell/Klingande festsalar – ”Grammisnominerad produktion (2024) som modigt blandar nygjorda inspelningar med material från Hälsinglands folkmusikarkiv. Resultatet är en resa från hälsingegårdarnas överdådiga festsalar till fäbodar och skogsvandringar, från dåtid till nutid. Ett samspel mellan tid och rum. Albumet vill bredda bilden av världsarvet Hälsingegårdarna som något mer än romantiska allmogereliker från en svunnen tid genom att förmedla en djupare förståelse för kulturen och musiken kopplat till dessa platser. En otroligt genomarbetad och unik utgåva där två av Hälsinglands främsta folkmusiker lyfter fram och spelar tillsammans med glömda röster från arkiven.”
Kv Arken/Frekvens –
Saman Alias & Yinon Mullem/2gether –
Dan Knagg/Hinsia –
Tania Naranjo/Rosor – ”Bredden och variationen på hennes album”, ”En unik kombination av text och musik”, ”För hennes album Rosor där hon skrev mycket fin och världsöverskridande musik till dikter av fyra kvinliga poeter från Chile, Gabriela Mistral, Frida Kahlo från Mexico, Edith Södergran och Karin Boye.All lyssna på hennes musik i samband med dikterna var en känslig och stark upplevelse.”
Kalejdoskop Trio/Kalejdoskop – ”Talangfulla och otroligt skickliga unga musiker!”, ”Bästa album hösten 2024!!”, ”Ekstremt sterkt album”, ”Nydeleg musikk og samspel”, ”De har ett nyskapande sound i en annorlunda sättning. Med hög kvalitet framför de norsk folkmusik med spännande ljudlandskap och arrangemang”, ”En imponerande och nyskapande trio med känsla för detaljer. En säregen mix av instrument och sång. En kalejdoskopisk stjärnsmäll !!”, ”Självklar, modern och traditionell folkmusik med ett helt eget och fängslande sound.”
Rubinsztein & Karlsson/Värmland – ”Musiken på deras album ”Värmland” har av recensenter beskrivits som ”vild och vacker”. Själva pratar de om kontrasterna . I deras musik finns både det råa, vackra och det melankoliska och kärva. Det mörka. Konstraster som ger en stark dynamik. Att duon är extremt samspelt är ytterligare ett tecken på albumets kvalitet. Musiken de spelar är gammal, spelet i sig sjuder av ung livsglädje!”, ”För ett fenomenalt driv och samspel! Omöjligt att sitta still!”
Livet Nord/Paperbird – ”Har följt Livet länge genom åren och hon egentligen lika befogad i flera kategorier, men nu slår jag ett slag för hennes första soloskiva – stor bredd och musik som tar dig i famnen och dansar iväg med dig”, ”En stjärna i folkmusikvärlden som förtjänar mer glans bland gemeneperson. Albumet lika mycket lek som briljans och det sprider en med lycka.”
Thomas von Wachenfeldt/Den vanfrejdade – ”Ett praktverk av den outtröttlige hälsingespelmannen Thomas von Wachenfeldt som i en diger bok och med två CD-skivor berättar historien om legendariske spelmannen Hultkläppen och hans musik. Här finns hela historien, efterföljarna, låtarna på CD och i notform, bilder och kommentarer. En riktig skatt som kommer att sprida intresse kring Hultkläppen i eviga tider!”, ”En kulturgärning! En extra allt bok om Hultkläppen – en sv de mest legendariska spelmännen genom alla tider. Förutom en gedigen biografi har Thomas dessutom spelat in ALLA kända låtar efter Hultkläppen och dessutom noterat dom. Fantastiskt.”
Adam Bülow/Vad som än i världen händer – ”Jag motiverar mitt eget album. Vi har en egen take på musiken som känns nyskapande och spännande tycker jag.”