Vi vann pris på galan!
Alla tiders tionde Folk & Världsmusikgala blev inte vad det var tänkt. Men det blev en liten prisutdelning på Stallet, webbsänd och förtjänstfullt ledd av Anna och Ale Möller inför nominerades, jury och galajobbare.
Här är vinnarna på Folk & Världsmusikgalan 2020!
Lars Farago belönades med hederspris och Brita Björs blev årets artist när Folk & Världsmusikgalan 2020 hölls utan publik i Stockholm under lördagskvällen.
Åtta priser till utövare och arrangörer för bedrifter 2018-19 delades ut under alla tiders tionde Folk & Världsmusikgala som på lördagskvällen, utan publik i form av en intern websänd prisutdelningsceremoni, gick av stapeln på Stallet Världens Musik i Stockholm. Och det var både gamla rävar och nya krafter som belönades.
Årets Hederspris tillföll i år Lars Farago, en förkämpe för spelmans-, folkdans- och folkmusikmiljön. Motiveringen löd: En folkdansande strukturbyggare, en kulturpolitisk ”pain in the ass” som med en åsnas envishet, eller ska vi säga en rävs lekfullhet och en vargkatts mod aldrig ger sig. Han har engagerat sig för svensk kultur och mångfald i femtio år, för folkmusik- och dansutbildningar och arrangörsledet, för folkmusikscenen Stallet Världens Musik och Folk & Världsmusikgalan.
Det tunga priset Årets Utgåva – där också konkurrensen bland lagda förslag var som hårdast – gick till albumet Gulldalit – can you hear me? av och med Sara Ajnnak. Här löd motiveringen: Årets utgåva imponerar med magiskt melodiösa ljudlandskap, innerligt berättande och politiskt agiterande. Naturens bräcklighet och styrka känns ständigt närvarande i sånger som rör sig fritt mellan moderna och arkaiska klangvärldar. En vacker och medryckande röst med rötterna i Sapmi och blicken mot omvärlden.
Sara Ajnnak banar nya vägar för den samiska musiken och utvecklar det samiska ljudlandskapet på ett kreativt och experimentellt sätt.
Ett annat prestigefullt pris är Årets Artist och här vann Järvsöfödda men Malmöboende Brita Björs, med motiveringen: En musiker och scenartist som arbetar brett med både konserter och föreställningar. En artist som fräckt utmanar folkmusikens traditionella former och på så vis når nya publikgrupper. Det är spännande, uppfriskande och nyskapande.
Brita Björs ikläder sig rollen som Folkmusikens Queen B i sin egensinniga soloföreställning med samma namn, och det är sannerligen inte det enda denna ambitiösa och högst personliga folkmusikant ägnar sig åt.
Årets Grupp blev trion Triakel, med motiveringen: En grupp som med utsökt musikanteri och nära samspel frammanar stämningar av både mörker och ljus. Gruppen har genom åren förfinat sitt uttryck med små medel och visar på en aldrig sinande spelglädje. Intrikat, intimt och fast rotad i traditionen skapar denna trio fantastisk musik på röst, fiol och tramporgel.
Ett program byggt på visor, främst från hemtrakterna Jämtland och Hälsingland har fört gruppen runt Sverige och på turnéer utomlands.
Årets Nykomling blev i år gruppen Ebo Krdum & Genuine Mezziga. Här löd motiveringen: Årets nykomling har med ett oemotståndligt sväng fyllt dansgolv runt om i Sverige de senaste åren. Sånger om fred, frihet och kärlek ackompanjerat av ett drömskt sökande gitarrspel och ett rytmiskt kokande band. I de svenska granskogsvidderna finns det nu en oas av ökenblues från Sudan och Sverige – som vi har längtat!
Bandet bildades i Stockholm 2017 och har på kort tid väckt stor uppmärksamhet och lockat mycket folk till sina konserter.
Årets Arrangör blev Sing a song fighter, som är både skivbolag och konsertarrangör på Pygméteatern i Stockholm lockar till konsertkvällar med speciell atmosfär där ledorden är nyfikenhet och gemenskap och att ge publiken vad den inte visste att den behövde. Motiveringen löd: Årets arrangör är en sann idealist som väljer musik med hjärtat, som vågar ta risker genom att presentera nya akter, ofta okända, men med hög konstnärlig kvalitet. Nyfiket utforskas genrer och akter och pusslas ihop med musikalisk fingertoppskänsla. Målet är inte att ge oss i publiken musik som vi tror att vi vill ha, utan musik som vi behöver.
I kategorin Årets Trad vann Tina Quartey juryns gillande med följande motivering: Årets trad har under lång tid gjort avtryck på den svenska traditionsmusikscenen – förnyat, utvecklat och fördjupat musiken med en spelglädje omöjlig att värja sig emot. Där svensk folkmusik tagit viktiga utvecklingssteg har årets pristagare ofta varit rytmiskt drivande. Med sin berimbau och shekeré har hon på ett personligt sätt gjort musiken rytmiskt rikare och varit en pionjär för slagverk inom genren.
Tina är en förebild för en hel generation folkmusiker som sökt sätt att använda slagverks- instrumenten, hon är en lyhörd virtuos med en fantastisk utstrålning på scen.
Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrås promotionnämnd SPN delar sedan fem år tillbaka ut ett speciellt pris till Årets Kompositör. Här var det fiolspelmannen och kompositören Pelle Björnlert som vann priset med denna motivering: En musiker vars kompositioner berikar och syresätter traditionen med såväl luft som lyft. Vi bjuds på musik med en touch av italiensk barock, småländsk loge och drömmar om glömda, gömda låtar. Årets kompositör har en sällsam förmåga att blicka både bakåt och framåt på samma gång och hans låtar och konstnärskap har inspirerat musiker, dansare och lyssnare i decennier. En djup, och bokstavlig, kärlek till musiken och fiolen karaktäriserar årets kompositör.
Småland och Östergötland är hemma för Pelle Björnlert. Sedan 70-talet har han spelat, letat låtar och undervisat.
Här är några av kvällens artister:
Ale och Anna Möller, strålande konferencierer och artister
Sara Parkman
Foto: Peter Ahlbom