Årets Trad
Här är de förslag som kommit in hittills. Nyaste förslag/motiveringar överst
ÅRETS TRAD
Tradition är en röd tråd i vår genre. Priset här går till någon i Sverige som under 2016 utmärkt sig genom att levandegöra och förmedla, gärna på nytt sätt, en folklig tradition såväl med nordiska som utländska rötter.
Möjligheten att föreslå vinnare är nu stängd. De nominerades presenteras 15 februari kl 13 på Dunkers i Helsingborg. Välkomna! Sänds även på nätet här på hemsidan.
Per Runberg – ”Efter flera års frånvaro har han åter börjat ta en aktiv plats på dansgolven. Få spelmän har förmågan att med en sådan inlevelse lägga musiken under fötterna på dansarna. Solospel till dans är en gammal tradition med en central roll i folkmusiken. Per står i en särklass och det är värt att lyfta fram.”
Bengt Löfberg & Pelle Björnlert – ”Den klassiska skivan En roliger dans från 1976 med folkmusik från Småland finns nu på cd. Smålands Musikarkiv skulle inte vara Smålands Musikarkiv utan en fyllig packe forskning också förstås: med skivan kommer 32 sidor häfte.”
Alf Hambe – ”Ett stort livsverk som har varaktigt präglat visan.”
Erik Hector – ”Vi stannar på skivan Arvedel till i 70-talet fast i nutiden och möter musik som kan liknas vid Dubliners på svenska, eller kanske drängen Alfred som gubbe. Erik Hector låter inte som de slipade folksångarna vi vant oss vid i dag. Här möter vi visor och koraler från Småland och södra Sverige mer som i kökssoffan. Sätt på kaffehurran!”
Gunnar Ekman – ”Gunnar har sedan mer än 40 år arbetat hårt för såväl visan som jazzen, och i otaliga konstellationer samt som soloartist gjort ovärderliga insatser för den svenska musiken.”
Thomas Tidholm & Jonas Knutsson Orsa by night –
Ami Dregelid & Andreas Berchtold – ”Helt avgörande för den svenska traditionella dansen utveckling”
Andreas Berchtold –
Göran Samuelsson – ”Göran Samuelsson har varit central i den moderna visans utveckling och har skapat visdikter med en genomgående sällsynt hög kvalitet sedan debuten 1989, vilket nu resulterat i totalt 15 album. Har också bidragit till den moderna visans spridning genom organiserandet av sina ”Packmopedsturneer” som varit mycket framgångsrika”
Nittonbundna (cd) – ”Med utomordentlig förankring i den traditionella svenska folkmusiken är denna cd en självklar vinnare”
Anna Fält – ”I år har vi kunnat höra röstakrobaten Anna Fält både i SVT’s dokumentär om Skogsfinnarna, ta del av hennes premiär ”Finnskogarnas Magi” och (för den som vill) kunnat följa henne på turnéer från svenska folkmusikfestivaler till platser som Island och Färöarna. Förutom turnérandet och mängden konserter lyckas Anna dessutom arbeta som en omtyckt och inspirerande pedagog! 2017 fyller Finland 100 år så vad kan passa bättre än en artist som lyfter fram dessa häftiga traditioner på Folk och Världsmusikgalan i Sverige!”
Fäboland –
Erika Lindgren Liljenstolpe – ”Erika Lindgren Liljenstolpe är en av Upplands nu levande största spelmän. En synnerligen skicklig spelman med en känsla och driv i sitt spel som få behärskar. När hon spelar är det med en sådan smittande glädje att hon blir som en magnet för omgivningen Erika är verksam i ett flertal konstellationer (”Erika & Cecilia”, ”Systerpolskan”, i duo med Robert Larsson samt i trio tillsammans med Olov Johansson och Robert Larsson). Oavsett spelsammanhang och spelsällskap värnar hon om och framhåller alltid det uppländska arvet, med såväl egna låtar som låtar efter Viksta-Lasse, Hjort-Anders, Eric Sahlström. Detta oavsett om hon spelar på en mindre konsert i sin barndomsby i Vendel, eller skiva utgiven av Benny Andersson. Erika är även en skicklig kompositör. Sannolikt är det Erikas låtar, t ex ”Polska till Vendelsjön” eller den brudpolska hon komponerade som 13-åring, som i framtiden kommer att vara de låtar från Vendel, Norduppland, som spelmän från hela Sverige är måna om att lära sig, och bära vidare i tradition efter Erika. ”
Anders Eriksson, Håkan Olsson & Urban Andersson – ”Helt enkelt en av Sveriges allra bästa folkmusikgrupper, på tiden att de får ett pris”
Ninni & Laif Carr – ”Ninni och Laif Carr, båda riksspelemän, blev tidigt i livet fullständigt bitna av den skånska folkmusiken. De har betytt oerhört mycket för folkmusiken i Skåne och deras insats är ovärderlig! Utan deras oförtröttliga arbete hade inte den skånska folkmusiken och dess spridning varit på så hög nivå. De var först i landet med att inse vikten av att sprida folkmusiken bland uppväxande generationer, innan musiktraditionen totalt faller i glömska och tappas bort. Sedan 1989 har paret träffat nära 50 000 barn/ungdomar i skolor över hela Skåne i projektet ”Skånska Spektakel”. Detta är ett unikt projekt som ger barn möjlighet att växa genom musik, dans och uppträdanden. Därutöver sprider Ninni och Laif den skånska folkmusiken genom otaliga uppträdanden på t ex familjefester, hembygdsdagar, inom föreningslivet m m.Vid sin verksamhet hemma på gården med kombinationen ridning på islandshästar och skånsk folkmusik ingår musiken som ett naturligt och uppskattat inslag vid turridning och ridlägerveckor. I hemmet har Ninni dessutom fiolundervisning av ett 40-tal privatelever, av vilka flera utvecklats till duktiga musiker. Faktiskt har 8 av dem uppnått riksspelemanstatus! Hela familjen Carr, där ytterligare två familjemedlemmar är riksspelemän, har dessutom spridit den skånska folkmusiken vid uppträdanden i Frankrike och Ninni spred under hösten dessutom glädje med sin folkmusik i flyktingläger i Palestina.”
Anders Rosén – ”En man som outtröttligt och med små medel fört Västerdalarnas musik vidare på skiva och scen”, ”1974 spelades musiken in som västerdalspelmannen Anders Rosén nu släpper med ett tolvsidigt häfte som är en blandning av självbiografi, dokumentation och en del om spelteknik ”och sådant som hör till”.”
Ulrika Bodén – ”Vår främsta vissångerska men också en musikant som lyfter traditionsmusiken ur nya vinklar och på nya sätt”
Magnus Stinnerbom – ”Magnus vårdar traditionen men förnyar som sig bör den också i sitt arbete med musiken på Västanå Teater. Han har hela det svenska bagaget men skaffar väskor från hela världen att packa det i. Han är en fantastisk låtmakare, spelman och blivande legend!”
Filip Jers –
Tetra – ”Nyskapad värmande tradition- hetta mot iskyla❣ ”
Ami Dregelid – ”Sprider kunskap om dansen och spelet till dans. Lyfter svänget och flyttar tillbaka fokuset i dansspelet till dansen. Går in på djupet i hur dans och spel hänger ihop på ett mycket intressant sätt. ”
Per Saxholm – ”han är bra ”, ”För hans gärning av att samla in folkmusik från Östvärmland sedan 40 år tillbaka. Av hans låtskatt finns det inte många andra som kan så många låtar. Än! Han är helt opåverkad av ”moderna” spelmän och spelar som ”gubbera” gjorde.”
Robert Robi Svärd – ”Tack vare sitt nya album och all uppmärksamhet kring detta, förärades Robi att få delta i projektet “La guitarra vuela” (gitarren flyger), där “La Maestro”, den sista gitarren som byggdes åt mästaren Paco de Lucia, är på världsturné, och där speciellt utvalda gitarrister ombeds att spela på detta ovärderliga instrument som en hyllning till Paco. Under Uppsala Gitarrfestival 2016 var det Robis tur, och han är hittils den enda ickespanska gitarrist i Europa som har tilldelats denna ära. Som pricken över i:et bjuds han in (som första ickespanjor) till det prestigefyllda “Laboratório de la Guitarra Flamenca” i Bochum, Tyskland för att ge en slutsåld mycket uppskattad konsert. Något som Robis, vid det här laget välfyllda inbox vittnar om och som han får höra allt oftare numer är att han är en stor inspirationskälla och en ambassadör, inte bara för Sverige utan även för många andra flamencoartister som vuxit upp och som verkar utanför Spanien, då han tydligt har visat att flamenco är något som är tillgängligt för alla, oavsett geografisk hemvist”
Samuel Looptok Andersson – ”Nyskapande folkmusik i symbios med Circus Cirkörs omvärldsengagerade akrobatik”
Gnestastämman – ”Gnestastämman sätta Gnesta på kartan genom att arrangera en fantastiskt spelmansstämma varje år med konsert och workshops med Sveriges bästa folkmusiker.”
Östblocket –
Norr Om Stockholm – ”För briljant och svängigt fiolspel av låtar efter kvinnliga traditionsbärare. Norr om Stockholm är en oerhört viktig del av folkmusik-Sverige.”, ”En ny skiva med gammalt innehåll som har fattats i folkmusiksverige. Norr om Stockholm har grävt efter låtar som spelkvinnor spelat. De har hittat en fantastisk låtskatt efter enbart kvinnor och vilka låtar sedan! Stolt kan vi kvinnor häva upp våra stämmor(-spel) och ta plats: Kvinnor har spelat, förvaltat och spridit glädje med sina låtar. Norr om Stockholm förvaltar arvet väl och det är en fröjd att lyssna på deras skiva med deras fina samspel, arrangemang och spelglädje!”, ”Briljant och svängigt. Lyfter en låtskatt som allt för sällan kommer till uttryck. Samstämmigt så att tårna krullar sig”
Tarabband –
Irmelin – ”Enkel men vacker traditionell musik och visor som värmer i själen.”, ”Irmelin har funnits ett tag men har aldrig varit så bra som nu! ”, ”Tre kvinnor tre röster som tillsammans ger ljud åt så många fler på ett förunderligt sätt. Irmelin är ett sällsynt vackert väsen som väcker historiska sinnesbilder och samtidigt slår ann till framtiden.”, ”Årets konsert Irmelin i Svärdsjö kyrka då de bl a kulade”
Jenny Gustavsson & Hans Kennemark – ”På cd:n ”Månsing” såväl som i livekonserter tar Jenny Gustafsson och Hans Kennemark med låtarna, lyssnaren och spelmanstraditionen in i den västgötska folkmusikaliska framtiden. Djup och bredd i förunderligt tajt, välklingande och inspirerande spel.”
Pari Isazadeh – ”En otrolig mångsidig artist med en egen unik musikstil, har under en lång karriär ständigt återkommit till den rika musiken i Dezful, i Iran och har också presenterat svensk folkmusik framför allt för iranierna i världen. Hon har under 2016 varit aktuell på flera stora internationella tv- och radioprogram. Pari har också varit ambassadör för svensk folkmusik i världen och presenterat denna musik”, ”Pari Isazadeh har i alla år kämpat för att göra den mångtusenåriga sydpersiska sångtraditionen känd i Sverige och världen! Hon är dessutom den enda eller första kvinnliga sångerskan i den strikt manliga traditionen! Hennes otroligt vackra och unika röst och sätt att framföra denna säregna och komplicerade musiken, har gjort att musiken har börjat blomstra på nytt!”, ”Pari Isazadeh har bevarat den utdöende men rika sydpersiska musiken från Dezful, känd i Sverige och i den övriga världen! Paris engagemang och entusiasm för svensk folkmusik och sydpersisk musik är smittande! Flera av Paris låtar har återgivits på andra album där hon lyfter de svenska folkmelodierna på en annan nivå med utsökt orientalisk arrangemang och hennes unika sätt att framföra dem!”, ”Pari Isazadeh har vigt sitt liv åt att göra den rika musiktradtionen från Dezful i Iran, känd i världen! Den dezfuliska folkmusiken har traditionellt varit strikt männens musik och ingen kvinnlig sångerska har sjungit denna säregna musiken offentligt förut. Pari har brutit denna mansdominans och har blivit en förebild för många sångerskor i Iran. Hon har fått uppmärksamhet världen över. Flera av Paris låtar från hennes album ”From Dezful to Dalarna” har återgivits på andra samlingsalbum och har fått stor spridning, bland annat en av hennes dezfuliska låtar återgivits på den norska skivbolagets samlingsalbum ”Iranian woman”. Pari Isazadehs engagemang, passion och glöd för den rika, flertusenåriga sydpersiska musiktraditionen är värd all uppmärksamhet och uppmuntran!”
Svenskt visarkiv – ” Här förs arvet vidare, här görs det tillgängligt för alla och envar, här söker man ständigt nya vägar att nå ut och dela med sig. När man nu öppnar arkivet för tusentals inspelningar online så är det en fantastisk tillgång för oss alla. Heders!”